Program inkluzívnej mobility je tu. Francúzska vláda chce podporiť predaj elektromobilov, systém dotácií pre elektromobily preto od 1. januára dostal novú podobu. Nové pravidlá obsahujú environmentálne hodnotenie zohľadňujúce pôvod a spôsob výroby elektromobilov s cieľom vyradiť zo systému bonusov vozidlá vyrábané mimo Európy, ako napríklad v Číne masovo vyrábané a predávané modely Dacia Spring, Leapmotor T03, Tesla Model 3 alebo MG4.
Nové francúzske predpisy kvôli tomu novo pri elektrických autách zohľadňujú emisie oxidu uhličitého, ktoré vznikajú pri ich výrobe aj doprave. Výška bonusu na nový elektromobil sa od tohto roku pritom môže vyšplhať až na sedemtisíc eur pre najchudobnejšie domácnosti a päťtisíc eur pre fyzické osoby, ktorých daňový príjem presahuje 14 089 eur.
Pozrite si najpredávanejšie elektromobily v Európe v roku 2023 (január-august):
Obmedzenie je však aj pokiaľ ide o samotnú cenu vozidla. Nárok na ekologický bonus budú mať novo iba modely s cenou pod 47 000 eur, ktoré sú zároveň ľahšie ako 2 400 kilogramov. Najsledovanejšou súčasťou zavedených noviniek je takzvaný sociálny lízing, teda prenájom elektroauta pre nízkopríjmové domácnosti za sto eur mesačne.
Tento program s názvom „Môj elektrický lízing“ sa týka Francúzov, ktorí majú po zdokladovaní nízkeho príjmu prístup k určitým modelom. Už v novembri došlo prostredníctvom internetových stránok k otvoreniu predobjednávok a prvé dodávky sa uskutočnia už v priebehu januára. Francúzsky štát zároveň uhradí okrem bonusu sumu prvej lízingovej splátky vo výške až osemtisíc eur.
Počas minimálne trojročného obdobia tak pôjde celkom o pomoc v maximálnej výške 13-tisíc eur. Na to môže nadviazať druhá lízingová zmluvou za účelom odkúpenia vozidla. Na to však nízkopríjmové domácnosti väčšinou nebudú mať prostriedky, autá teda najskôr vrátia a opäť sa prihlásia o nové auto za malý mesačný poplatok. Pokiaľ to teda bude ešte možné, čo sa však v tradične sociálne citlivom Francúzsku dá očakávať, píše iDNES.cz.
Zostáva vám 69% na dočítanie.