Výrobcovia automobilov vo veľkom ponúkajú na predaj údaje o majiteľoch vozidiel vrátane záznamu ich hlasov, údajov o zdravotnom stave či sexuálnej aktivite. Podľa médií to zistil prieskum neziskovej internetovej spoločnosti Mozilla Foundation medzi 15 svetovými automobilkami. Vlastníci áut podľa správy často netušia, kde všade stroje ich údaje zbierajú, lebo na to firmy málokedy žiadajú súhlas.
Napríklad japonský výrobca Nissan podľa autorov prieskumu uviedol, že môže obchodníkom s dátami predať údaje o inteligencii, zdraví či sexuálnej aktivite vodičov a ďalších cestujúcich. Nemecká automobilka Volkswagen zase pomocou nahrávok hovorov z auta môže vytvoriť profil jeho majiteľa na účely cielenej reklamy.
Ide o zber dát
"Už nejde len o to predávať autá, aby ste zarobili peniaze. Ide o to zbierať dáta, a tie potom použiť na zarobenie peňazí, "povedal podľa webu Politico vedúci prieskumu Len Caltrider. Množstvo dát, ktoré automobilky zbierajú, je podľa neho "šokujúce". Moderne vybavené autá ich podľa neho môžu zhromažďovať pomocou senzorov, záznamov zvuku či kamier smerujúcich dovnútra vozidla.
Mozilla Foundation je známa predovšetkým prevádzkovaním internetového vyhľadávača Firefox. Vykonáva ale tiež prieskumy týkajúce sa ochrany súkromia v digitálnom prostredí. Jej ľudia teraz preverovali politiku ochrany súkromia automobiliek alebo prechádzali aplikácie, ktoré ponúkajú zákazníkom.
Prieskum okrem spomínaných firiem zahŕňal napríklad aj spoločnosti BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla. Výrobcovia viac ako štyroch pätín skúmaných značiek vozidiel sú podľa prieskumu schopní ponúkať údaje na predaj. Iba značky Renault a Dacia podľa prieskumu ponúkajú majiteľom možnosť zmazať všetky ich získané dáta.
Prísnejšia ochrana
Prieskumníci sa zaoberali trhmi v Európe, Spojených štátoch a Južnej Kórei. V Európskej únii síce teoreticky platí vďaka nariadeniu GDPR zrejme najprísnejšia ochrana citlivých údajov, avšak automobilov sa podľa Caltridera netýka.
"Zdá sa, že autá sa vážne ukryli pred radarom ochrany súkromia a ja dúfam, že to pomôžeme napraviť. Pretože je to naozaj desivé," dodal Caltrider. Automobily dopadli podľa Mozilla Foundation z hľadiska súkromia užívateľov najhoršie z viac ako desiatky doteraz skúmaných strojov a technológií.
"Z väčšiny áut sa čoraz viac stáva pojazdné nahrávacie zariadenie. Elektronika, za ktorú vodiči platia väčšie a väčšie peniaze, o nich a o pasažieroch zbiera viac a viac údajov, "povedal agentúre AP expert na technológie a ľudské práva Albert Fox Cahn z Harvardovej univerzity.
Niektoré z automobiliek podľa médií na otázky o ochrane súkromia neodpovedali. Hovorkyňa Volkswagenu webu Politico oznámila, že firma zbiera, využíva a uchováva údaje "iba v súlade s požiadavkami zákona".