Obrovská pozornosť sa v týchto dňoch upriamuje najmä na elektromobily s batériovým pohonom, ktoré by mali vozidlá so spaľovacím motorom v predajniach automobiliek úplne nahradiť od roku 2035. Práve od tohto termínu sa totiž dostane do platnosti nariadenie, ktoré má v Európe zakázať predaj áut s inými než nulovými emisiami. A to v praxi znamená definitívnu stopku pre „spaľováky“.
Rozhodnutie vzbudilo u verejnosti vlnu pochybností, hoci sa o príprave prechodu na plnú elektromobilitu vie už dlhšie. V ustanovení sa síce konkrétne nerieši spôsob, akým nulové emisie svojich vozidiel výrobcovia dosiahnu, s najväčšou pravdepodobnosťou však pôjde práve o batériové elektromobily. No zdá sa, že nie všetci výrobcovia áut sú ochotní staviť len na jednu kartu a pokúšajú sa násť aj iné možné alternatívy.
Medzi také patrí i vodíkový pohon, ktorý svojimi vlastnosťami ponúka to najlepšie z oboch svetov motorov – elektrických i spaľovacích. Vývoju takzvaných Fuel Cell modelov sa pritom už niekoľko rokov venuje japonská Toyota s modelom Mirai, ktorý sa dostal aj do predaja. Nedávno ohlásila výrobu svojho vodíkového SUV CR-V aj Honda (pre vybrané trhy) a o slovo sa aktuálne opäť hlási taktiež nemecká prémiovka BMW.
Špeciálne SUV sa dostáva na cesty
Model BMW iX5 Hydrogen, vyvinutý na základe súčasného vozidla BMW X5, sa prvýkrát predstavil ako štúdia na výstave IAA v roku 2019 a prvé prototypy uzreli svetlo sveta na podujatí IAA Mobility 2021, aby si ich návštevníci mohli vyskúšať v akcii ako vozidlá zabezpečujúce kyvadlovú dopravu.
Zostáva vám 72% na dočítanie.