Navrhovaná emisná norma Euro 7 podľa odborníkov môže zásadne zbrzdiť prechod na masovú elektromobilitu a samotnú transformáciu ponúk automobiliek. Ak sa schváli jej aktuálne znenie, bude to veľká rana do rozpočtov automobiliek, ktoré sa okrem obrovskej čiastky smerujúcej do vývoja a produkcie elektromobilov budú musieť veľmi rýchlo vyrovnať s nutnosťou úprav spaľovacích motorov pre splnenie náročných požiadaviek normy Euro 7.
Okrem toho, otázne sú spôsoby technickej realizácie a meraní navrhovanej novinky v chystanej norme – tlak na znižovanie emisií sa totiž má dotýkať aj prachu z bŕzd či pneumatík áut.
V novom vydaní časopisu Škodovácky odborář však uviedol predseda podnikovej rady Škody Jaroslav Povšík, že práve plánovaná emisná norma Euro 7 zabráni českej automobilke Škoda Auto vyrábať a homologovať malé vozidlá – v ohrození sú modely ako Kamiq, Scala či populárna Fabia.
Ohľadom rizika vyškrtnutia malých áut sme pritom už nedávno písali aj v súvislosti s končiacim hatchbackom Rio od kórejskej značky Kia. Ten má v ponuke čoskoro naplno „nahradiť“ väčší crossover Stonic, ku ktorému by sa mali pôvodní zákazníci túžiaci pôvodne po Riu presunúť. Malé vozidlá teda, zrejme, postupne budú končiť naprieč ponukami aj ďalších značiek.
Vplyv podľa Povšíka bude mať prísna norma Euro 7 aj na vývoj a homologácie ďalších komponentov dôležitých pre prevádzku automobilov, ako sú napríklad pneumatiky, brzdy, ale zároveň i taká kvapalina do klimatizácie. Navrhovaná norma má okrem iného znížiť splodiny oxidov dusíka a pevných častíc vypúšťaných do ovzdušia.
Vo výsledku znenie Euro 7 plánuje zladiť limity pre benzínové a naftové autá, vozidlá tejto norme budú musieť vyhovovať dvakrát dlhšie ako tomu bolo doterajším štandardom a okrem výfukov sa bude vzťahovať aj na spomínané emisie z brzdového obloženia a pneumatík vozidiel.
Automobily majú mať navyše čidlá, ktoré emisie umožnia kedykoľvek diaľkovo skontrolovať. Platiť by pritom mala pripravovaná norma už o dva roky. Škoda Auto už skôr oznámila, že zavedenie normy predraží najmä menšie vyrábané vozidlá o stovky až tisícky eur, a stanú sa tak v praxi v podstate nepredajné. Cena malých modelov by začínala na úrovni takmer 20-tisíc eur, čo je podľa zástupcov Škody pre zákazníkov absolútne neprijateľné.
Vlani Škoda dodala zákazníkom 96 300 vozidiel Kamiq, 39 500 kusov modelu Scala a 92 700 Fabií – tá sa dokonca pravidelne umiestňuje na popredných priečkach predajných tabuliek v Európe, ale najmä na slovenskom či českom trhu. Tieto vozidlá tvorili 31 percent celkových predajov značky.
Povšík sa v apríli zúčastní delegácie do Bruselu spolu s predsedníčkou Podnikovej rady Volkswagen Danielou Cavallo a ďalšími zástupcami zamestnancov. "Všetky poznatky, ktoré získam z týchto stretnutí (so zamestnancami), prenesiem do našej Európskej a dokonca Svetovej rady zamestnancov Volkswagen tak, aby sme mohli vecne lobovať v Bruseli a pokiaľ nebude možné použiť argumenty budeme musieť použiť emócie,“ povedal Povšík
„Už som zažil osobne nájazdy do Bruselu, sám som tam bol najmenej štyrikrát, napríklad keď sme sa postavili za zákon o Volkswagene. Naposledy tam boli od nás oceliari, aby politici v tom vzdialenom sídle odtrhnutom od bežného ľudského života, v spleti chodieb, vzťahov a tiež korupcie, vedeli, že si tam pre nich vieme prísť,“ doplnil.
Proti chystanej norme Euro 7 sa stavajú aj ďalšie automobilky, ale aj česká vláda alebo tamojší poslanci. Podľa nich nebude mať priemysel dosť času na zavedenie požiadaviek normy a zároveň to bude stáť ďalšie veľké investície, ktoré by výrobcovia mohli využiť na dôležitú prípravu na ukončenie výroby vozidiel so spaľovacím motorom v roku 2035.