Autonómne riadenie sa stáva súčasťou drvivej väčšiny moderných vozidiel. Ide však o systémy, ktoré v plnom rozsahu zatiaľ nenahrádzajú vodiča, ale v takzvanom „prvom či druhom stupni“ mu vo výraznej miere počas riadenia vozidla pomáhajú. Celkovo sa stupne autonómneho, teda samojazdiaceho, riadenia áut rozdeľujú až na päť úrovní.
A hoci aktuálne na trhu nie je masovo rozšírené vozidlo, ktoré by dokázalo dosahovať vďaka osadenému systému najvyššiu úroveň alebo štvrtú úroveň, už sa niekoľko výrobcov (prémiové značky či napríklad najmä americká Tesla) v praxi priblížilo k úrovni číslo tri. Vyššie stupne sú dnes následne len doslova pokusmi, pre ktorých zavedenie je nutné okrem iného vyriešiť aj stránku infraštruktúry.
Vodič v treťom stupni autonómnej jazdy teoreticky môže bezpečne odvrátiť pozornosť od jazdných úloh, písať textové správy alebo sledovať film. Vozidlo zvládne situácie vyžadujúce okamžitú reakciu, ako je núdzové brzdenie, vodič však musí byť aj naďalej pripravený na zásah počas určitého časového limitu, ktorý špecifikuje výrobca.
Zatiaľ však ide najčastejšie o testovacie režimy, kedy sa k bežným užívateľom ešte nedostávajú a slúžia na ďalší zber dát pre nasledovný vývoj a doladenia. Našliapnuté má k ich uvedeniu napríklad nemecký Mercedes-Benz, BMW, Audi či spomínaná Tesla, ktorá však už počas využívania systému „Autopilot“ musela riešiť mnohé nehody – aj s tragickým koncom. Teraz strhla pozornosť nehoda mníchovského výrobcu.
Automobil značky BMW s automatizovaným riadením totiž náhle vošiel do protismeru a spôsobil dopravnú nehodu, ktorá sa dotkla i ďalších troch áut, napísala agentúra DPA. Nehoda sa stala ešte v pondelok popoludní pri meste Römerstein na juhozápade Nemecka.
Vozidlo s autonómnym riadením, konkrétne BMW iX (model testovali aj HN), náhle vošlo do protismeru, kde sa zrazilo s autami značky Citroën a Mercedes Benz. Pri zrážke zomrel tridsaťtriročný muž, ktorý cestoval na palube vanu značky Mercedes Benz. Vodička Citroënu po strete s BMW nezvládla riadenie svojho vozidla a narazila do ďalšieho automobilu.
Počas nehody, pri ktorej zasahovali aj štyri vrtuľníky, sa zranilo deväť ľudí, a to vrátane jeden a pol ročného dieťaťa. Niektorí z nich boli vo vážnom stave. Nehodu už vyšetruje polícia, ktorá zatiaľ nemohla vypočuť štyridsaťtriročného muža, ktorý bol za volantom vozidla BMW.
Nie teda zatiaľ jasné, či vodič mníchovský prémiový elektromobil skutočne riadil alebo mal zapnutého autopilota. Automobilka BMW sa k incidentu vyjadrila a potvrdila, že nehoda sa týkala jedného z jej modelov. Toto auto však podľa výrobcu nemalo žiadne samoriadiace schopnosti, ktoré by z auta robily samojazdiace pomocou počítačových systémov bez potreby vodiča.
Vozidlo je vybavené iba asistenčnými systémami pre vodiča úrovne 2, pričom v tomto prípade „vodič zostáva vždy zodpovedný (za riadenie)“, uviedol hovorca v e-mailovom vyhlásení.
Takéto systémy dokážu automaticky brzdiť, zrýchľovať a na rozdiel od systémov úrovne 1 aj prevziať riadenie, uvádza web BMW.Automobilka hovorí, že vozidlo bolo označené ako testovacie kvôli zberu dát a je v úzkom kontakte vyšetrovateľmi, aby zistili presné okolnosti nehody.
Aktualizované: Spoločná tlačová správa prokuratúry v Tübingene a policajného riaditeľstva v Reutlingene napokon v stredu potvrdila, že „dané vozidlo nebolo autonómne vozidlo“.
„Na základe príkazu prokuratúry v Tübingene bolo v pondelok popoludní vyšetrované vozidlo, ktoré spôsobilo ťažkú dopravnú nehodu s jedným mŕtvym a deviatimi ťažko zranenými na B 28 Römerstein – testovacom vozidle od BMW. Okrem troch expertov na nehody, špecialistov z dopravnej polície v Tübingene a Úradu štátnej kriminálnej polície v Stuttgarte sa zapojilo aj niekoľko inžinierov z oblasti výskumu nehôd od výrobcu vozidiel. Vyšetrovanie okrem iného odhalilo, že BMW iX, ktoré bolo označené ako autonómne e-testovacie vozidlo, nebolo v čase nehody schopné autonómnej jazdy. Vyšetrovanie príčin vážnej nehody pokračuje," uvádza sa v správe.