Automobilový sektor prechádza transformáciou, na konci ktorej sa okrem iného skrýva aj odpoveď na otázku, čo sa stane so spaľovacími motormi a akú úlohu v novom usporiadaní sveta zohrajú elektrické autá. Táto otázka vyvoláva už dnes burlivé diskusie. Určite netreba opakovať, že priaznivcov majú batériové autá i tradičné benzínové a naftové agregáty.
Čo dokážeme pomenovať veľmi jasne už teraz, je odpor mnohých automobiliek voči úplnej stopke pre spaľovacie motory. Mnohé sú preto pripravené investovať aj do alternatívnych palív, aby boli ich súčasné produkty ešte efektívnejšie a rovnako tak i ekologickejšie.
S najnovšou iniciatívou prišli firmy Toyota, Subaru, Suzuki, Daihatsu, Toyota Tsusho a japonská petrochemická spoločnosť ENEOS Corporation, ktoré sa rozhodli založiť nové výskumné združenie pre takzvané palivá novej generácie. Tie majú byť menej znečisťujúce a efektívnejšie, pričom združenie sa zameria na podporu technologického výskumu využívania biomasy.
Iniciatíva spomínaných automobiliek a Eneosu rozbehne projekt, ktorý sa bude snažiť hľadať efektívne spôsoby výroby bioetanolu s pomocou vodíka, kyslíka a CO2. Ciele združenia sú v tomto prípade celkom konkrétne – nemá ísť „len“ o výskum, ale združenie chce priamo navrhnúť, nainštalovať a prevádzkovať výrobné zariadenia na bioetanol.
Automobilky v spoločnej iniciatíve chcú tiež vyvinúť systém, ktorý načrtne optimálne pestovateľské metódy – v tomto prípade samozrejme s cieľom maximalizovať úrodu plodín potrebných na výrobu bioetanolu. V neposlednom rade automobilky spomínajú záväzok hlbšie preskúmať oxid uhličitý, ktorý vzniká konkrétne výrobou alkoholu.
Asi by sme mali dodať, že najnovšie výskumné združenie nie je ojedinelou iniciatívou zo strany výrobcov. Len nedávno Porsche investovalo 75 miliónov dolárov do spoločnosti HIF Global, ktorá sídli v Čile a vyvíja zariadenia na výrobu syntetických palív. Automobilka zo Stuttgartu má zatiaľ v úmysle testovať „zelené“ palivo v motoristickom športe.
Neskôr s ním však chce experimentovať aj v sériovo vyrábaných vozidlách. Ďalším príkladom podobného zmýšľania je Lamborghini – značka tiež vidí potenciál v syntetických palivách. Podľa slov jej zástupcov ide o kľúč k tomu, ako udržať spaľovacie motory pri živote aj do ďalších dekád po roku 2035.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.