Vodiči, ktorí za posledných niekoľko mesiacov prechádzali cez kľúčovú križovatku diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri Trnave, sa museli pripraviť na potencionálne zdržania, zmenu riadenia dopravy i zníženú rýchlosť. Zvýšenú pozornosť si totiž vyžiadala prebiehajúca komplexná oprava mosta, ktorú Národná diaľničná spoločnosť odštartovala v apríli tohto roka.
Teraz vstupujú práce do ďalšej etapy, čo so sebou prináša ďalšie obmedzenia a zmeny pre vodičov. Za približne štyri mesiace sa podarilo hĺbkovo opraviť celý ľavý most na R1 ponad D1 v smere z Nitry do Trnavy. „Práce na moste prebehli podľa časového harmonogramu s maximálnym ohľadom na plynulosť dopravy. Pracovníci a mechanizmy sa tak už môžu presunúť na opačnú stranu mosta v smere z Trnavy na Nitru,“ informuje vo svojej správe NDS.
Tento víkend prebehli prípravné práce na osadení dopravného značenia a od dnes (12. augusta) sa spustili aj samotné opravy v rámci nasledujúcej tretej etapy rekonštrukčných prác. Tie sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti opäť rozvrhnuté tak, aby mali vo výsledku nevyhnutné obmedzenia čo najmenší možný dopad na dopravu v tomto úseku.
V prvej etape sa opravovala vonkajšia časť mosta a motoristi mohli využívať iba jazdné pruhy pri stredovej rímse. Uzavretý bol kompletne pripájací pruh z diaľnice D1 na R1 v smere Bratislava – Trnava. Obchádzka bola vedená cez križovatku Vlčkovce.
V druhej etape potom diaľničiari opravovali vnútornú časť mosta, jazdiť sa preto dalo po už opravených jazdných pruhoch na vonkajšej časti. Zachované bolo odbočenie z R1 na D1 v smere Nitra – Bratislava, no uzavreté bolo pripojenie z diaľnice D1 na R1 v smere Bratislava – Trnava.
„Práce na moste v smere do Trnavy prebiehali aj počas nočných hodín a víkendov, vďaka tomu sme stihli termín a môžeme sa posunúť ďalej. Strategický most na R1 má za sebou viac ako štyri dekády fungovania a jeho komplexná oprava je absolútne nevyhnutná. Len vďaka nej bude slúžiť motoristom ďalšie dekády,“ podotkol Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS.
Za štyri mesiace sa z mosta demontovalo existujúce príslušenstvo a vybúrali existujúce rímsy a vyrovnávací betón až na nosnú konštrukciu. Následne sa položila na most nová izolácia, mostné závery, odvodňovače, vozovka, rímsy, zvodidlá a zábradlia.
Počas nadchádzajúcich opráv opačného smeru bude NDS postupovať rovnako ako pri ľavej strane, prvá etapa na tejto časti (celkovo tretia etapa) sa bude týkať Aktuálne sú odstavené dva jazdné pruhy na krajnej časti a doprava pokračuje v dvojici jazdných pruhov pri strede mosta nad diaľnicou D1.
Po dokončení týchto opravy sa doprava presmeruje v rámci druhej etapy (celkovo štvrtej) na už opravenú vonkajšiu časť mosta a práce sa presunú opäť k stredovej rímse. Práve tento spôsob riadenia dopravy sa ukázal ako najefektívnejší už počas opráv opačného smeru. Napriek všetkému úsiliu zachovať dopravu však bolo pre najbližšie mesiace nevyhnutné uzavrieť pripojenie z diaľnice D1 na R1 v smere Žilina – Nitra.
Pre motoristov cestujúcich v smere zo Žiliny na Nitru je v súčasnosti vyznačená obchádzková trasa cez križovatku Modranka. Z diaľnice D1 budú vozidlá odvedené na R1 smer Trnava, v križovatke Modranka sa otočia a vrátia na most v smere na Nitru.