Používatelia vozidiel s alternatívnym pohonom budú vedieť ľahko zaplatiť na nabíjacích miestach prostredníctvom platobných kariet alebo bezkontaktnými zariadeniami.FOTO: Pre.cz
StoryEditor

Európsky parlament schválil nové predpisy. Pribudnúť majú alternatívne čerpacie stanice

13.07.2023, 11:21
Autor:
TASRTASR
  • Transeurópska dopravná sieť má mať do roku 2026 na každých 60 kilometroch nabíjacie parky s výkonom minimálne 400 kW.
  • Pribudnúť však majú nabíjacie stanice aj polovici hlavných ciest EÚ, dokonca s ešte väčším výkonom.
  • Zároveň Európsky parlament navrhu zníženie emisií v lodnej doprave či vytvorenie databázy s údajmi o alternatívnych palivách.

Poslanci Európskeho parlamentu schválili v utorok nové predpisy, ktoré majú zabezpečiť početnejšie budovanie alternatívnych čerpacích staníc pre autá a nákladné vozidlá, jednoduché a ľahké nabíjanie, no zároveň požadujú čistejšie lodné palivá. Ide o plán Európskej únie znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990 a dekarbonizovať dopravu.

Poslanci presadili, že do roku 2026 sa budú musieť zaviesť elektrické nabíjacie parky pre automobily s výkonom minimálne 400 kW aspoň každých 60 kilometrov pozdĺž základnej cestnej siete TEN-T, pričom výkon siete sa do roku 2028 zvýši až na 600 kW. Pre nákladné vozidlá a autobusy budú musieť byť následne k dispozícii nabíjacie stanice každých 120 kilometrov.

image

Tieto stanice by mali byť do roku 2028 nainštalované na polovici hlavných ciest EÚ a v závislosti od cesty by mali mať výkon 1 400 až 2 800 kW. Členské štáty musia taktiež zabezpečiť, aby do roku 2031 boli vodíkové čerpacie stanice pozdĺž hlavnej siete TEN-T rozmiestnené aspoň každých 200 kilometrov

Používatelia vozidiel s alternatívnym pohonom budú vedieť ľahko zaplatiť na nabíjacích miestach prostredníctvom platobných kariet alebo bezkontaktnými zariadeniami, zatiaľ čo cena týchto „palív“ sa bude musieť zobraziť za kWh, kilogram alebo za minútu, či jedno nabíjanie.

Európska komisia do roku 2027 vytvorí databázu EÚ s údajmi o alternatívnych palivách, ktorá bude spotrebiteľom poskytovať informácie o dostupnosti, čakacích lehotách alebo cenách na jednotlivých čerpacích staniciach. Zvýšiť sa tak má prehľad u motoristov/zákazníkov o tom, kde je pre nich najvhodnejšie alebo najvýhodnejšie dočerpať palivo či energiu.

image

Za staré autá si priplatíte, s novými ušetríte. Registračné poplatky sa od júla zmenia

Poslanci prijali okrem toho aj nové pravidlá o čistejších lodných palivách. Lode budú musieť postupne znižovať emisie skleníkových plynov tým, že obmedzia ich množstvo v energii, ktorú využívajú, a to o dve percentá od roku 2025 a postupne až o 80 percent od roku 2050 v porovnaní s úrovňami z roku 2020.

Vzťahovalo by sa to na lode s hrubou tonážou nad päťtisíc ton, ktoré sú zodpovedné za 90 percent emisií CO2, na všetku energiu spotrebovanú na palube a v prístavoch EÚ alebo medzi nimi, ako aj na 50 percent energie spotrebovanej pri plavbách, v prípade ktorých sa východiskový alebo cieľový prístav nachádza mimo EÚ alebo v najvzdialenejších regiónoch EÚ.

Kontajnerové a osobné lode budú musieť od roku 2030 počas kotvenia na pobreží vo veľkých prístavoch EÚ pokryť všetky potreby elektrickej energie z pobrežných zdrojov, čím sa zníži znečistenie ovzdušia v prístavoch. Od roku 2034 by mali dve percentá lodných palív pochádzať z obnoviteľných zdrojov.

image

Chystá sa boj proti kvapaline do ostrekovačov? Prostredie znečisťuje viac než brzdy, pneumatiky i motor

Podmienkou je, aby eurokomisia oznámila, že v roku 2031 budú obnoviteľné palivá nebiologického pôvodu predstavovať menej ako jedno percento palivového mixu. Za nové pravidlá týkajúce sa infraštruktúry pre alternatívne palivá zahlasovalo celkom 514 poslancov, 52 bolo proti a 74 sa zdržalo hlasovania.

Nové pravidlá týkajúce sa udržateľných lodných palív odobrilo 555 poslancov, 48 bolo proti a 25 sa zdržalo hlasovania. Oba predpisy ešte musia schváliť aj ministri členských krajín. Pravidlá týkajúce sa infraštruktúry pre alternatívne palivá sa začnú uplatňovať šesť mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona. Pravidlá pre udržateľné lodné palivá začnú platiť 1. januára 2025.

01 - Modified: 2023-07-12 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Jedno z najlacnejších áut sa zmení. Bude elektromobilom, no prioritou nebude dojazd 02 - Modified: 2023-07-11 12:22:36 - Feat.: 1 - Title: Šéf Renaultu varuje pred „čínskou búrkou“. Európski výrobcovia sú príliš závislí od tamojších surovín 03 - Modified: 2023-07-10 13:01:11 - Feat.: 1 - Title: Až 700 kilometrov na nabitie? Elektromobily známych značiek majú byť najlepšie v triede 04 - Modified: 2023-07-04 11:30:00 - Feat.: 1 - Title: Britská anketa poriadne prekvapí: Toto sú najspoľahlivejšie, najzábavnejšie či najlepšie rodinné autá 05 - Modified: 2023-06-30 11:31:00 - Feat.: 1 - Title: Kilometrov sa nebojte. Toto sú automobily, ktoré vám vydržia najdlhšie, ukazuje štúdia
01 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 02 - Modified: 2024-11-04 15:47:43 - Feat.: - Title: Kandidát na eurokomisára Šefčovič čelil v Bruseli sérii otázok o obchode, ekonomike a transparentnosti 03 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 04 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 05 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 13:28