Na európsky trh čoraz častejšie prenikajú čínske elektrické modely, ktoré proti našej domácej konkurencii bojujú primárne oveľa dostupnejším pomerom cena/výkon. Zástupcovia totiž ponúkajú skutočne moderné technológie, veľký dojazd na jedno nabitie či vysoký výkon za podstatne prijateľnejšie ceny.
Avšak dôvodom, prečo má Čína oproti Európe v súvislosti s rozrastajúcou sa elektromobilitou navrch je tiež fakt, že práve ona ovláda kľúčové suroviny na výrobu batérií. A tie sú nielen pre európsky autopriemysel mimoriadne dôležité.
Ak by teda v Číne stopli dodávky kľúčových dielov alebo surovín pre ostatných výrobcov mimo čínskeho trhu, nastal by vážny problém a to v čase, kedy sa európsky autopriemysel musí na základe rozhodnutí bruselských úradníkov postupne preorientovať najmä na produkciu batériových áut.
Od roku 2035 totiž v Európe nekúpite vozidlo so spaľovacím motorom, ktoré by nefungovalo na syntetické palivá alebo nebolo poháňané práve čisto elektrickou jednotkou. Hroziaci problém si začínajú čoraz výraznejšie uvedomovať už aj samotné automobilky, rovnako ako ich vysoko postavení funkcionári.
Nad rastúcim európskym sektorom výroby elektromobilov sa tak vznáša „čínska búrka“, varoval nedávno predseda rady riaditeľov Renaultu Jean-Dominique Senard. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Nedávne rozhodnutie Číny obmedziť vývoz dvoch kovov gália a germánia, ktoré sa používajú v polovodičoch a plne elektrických vozidlách, by teda malo byť pre európskych lídrov varovaním. Signalizuje totiž, že Európa je v súčasnosti príliš závislá od Číny a potrebuje vybudovať nákladný dodávateľský reťazec, povedal Senard v sobotu v rozhovore pre Reuters.
„Keď hovorím o čínskej búrke, mám na mysli aktuálny silný tlak súvisiaci s dovozom čínskych (elektrických) vozidiel do Európy,“ uviedol Senard. „Sme schopní vyrábať elektrické vozidlá, ale musíme bojovať, aby sme si zabezpečili naše dodávky,“ doplnil.
Podľa Senarda je to, kam sa odvetvie elektromobilov v Číne a jeho dodávateľský reťazec dostali, výsledkom dlhoročných investícií, ktorých replikácia by stála miliardy eur. Čínske vývozné obmedzenia znamenajú stupňovanie technologickej vojny so Spojenými štátmi, čo môže spôsobiť ďalšie narušenie globálnych dodávateľských reťazcov.
Európa sa ocitla uprostred tohto sporu, čo ju núti hľadať alternatívy pre najhorší možný scenár. „Ak sa dostaneme do skutočnej geopolitickej krízy, výrazne poškodí výrobcov batérií, ktoré sú závislé výlučne od zahraničných produktov,“ varoval Senard. „To je ten problém,“ poznamenal.
Vývoj alternatívnych palív, ako sú syntetické e-palivá a vodík, by bol v prípade náhleho nedostatku batérií v dôsledku problému s dodávkami surovín kľúčový, myslí si Senard. „Ako by to urobil každý opatrný výrobca, hľadáme alternatívy, aby sme sa vyhli paralyzovaniu krajiny, ak by nám napríklad došli batérie.“