Táto krízová situácia nemá dobré riešenie. Zavedenie ochranárskych ciel na elektromobily vyrobené v Číne naštve Číňanov, ktorí okrem odvetných ciel (napríklad na bravčové a koňak) môžu robiť problémy s dodávkami batérií pre elektroautá, ktoré si v Európe nevieme svojpomocne vyrobiť.
Nezavedenie ciel zase pošle do kolien európske automobilky, ktoré skostnatenými procesmi, mohutným aparátom, mocnými odbormi a vysokými cenami energií (ktoré predražujú výrobu) pripomínajú popri čínskych dravcoch (koordinovaných a dotovaných čínskou vládou) dinosaura tesne na konci druhohôr, kedy sa ich vláda chýlila ku koncu. V Európe je totiž výroba áut tiež veľkým sociálnym projektom, pilierom ekonomiky a zamestnanosti. Boj o clá sa odohráva práve teraz, píše iDNES.cz.
Ani samotné členské štáty EÚ nie sú zajedno. Všeobecne: Nemecko je proti, pretože jeho chorľavejúci Volkswagen (choroba menom nevydarená elektromobilizácia značky) je veľkou hrozbou a vzhľadom na dôležitosť čínskeho trhu pre celý koncern nie je v jeho záujme si Číňanov rozhádzať. Nemecký kancelár Olaf Scholz vyhlásil, že jeho vláda nemá v úmysle „uzatvárať naše trhy zahraničným spoločnostiam, pretože to nechceme ani pre naše spoločnosti“. A tak sa Nemecko tento rok v lete zdržalo nezáväzného hlasovania Rady EÚ o clách pre elektromobily.
„Nemeckí výrobcovia automobilov, ako sú BMW, Mercedes a Volkswagen, sa obávajú, že ich elektromobily vyrobené v Číne budú tiež podliehať vyšším dovozným clám EÚ, čo ich v Európe predraží. Navyše by eskalácia mohla zasiahnuť ich predaj v Číne, ktorá je najväčším zahraničným trhom pre nemecké automobily,“ vysvetľuje Bloomberg. Francúzi si naopak ešte stále nahovárajú, že ich elektromobily pôjdu na dračku, keď na to po novom stavili toľko, a colnú ochranu chcú.
Zostáva vám 84% na dočítanie.