StoryEditor

Legendárna Tatra končí jednu éru modelov. Na svedomí to majú emisie i bezpečnosť

16.10.2023, 11:35
Autor:
ČTKČTKrperpe
  • Pre moderné nákladné vozidlá, rovnako ako pre tie osobné, budú v budúcnosti platiť nové pravidlá, ktoré majú prispieť k lepšej bezpečnosti, no aj k znižovaniu spotreby pohonných hmôt a emisií.
  • Jedným z opatrení je aj nariadenie o všeobecnej bezpečnosti vozidiel – General Safety Regulation (GSR), ktoré vojde do platnosti pre všetky novo registrované nákladné vozidlá od 1. júla budúceho roka.
  • Na tieto zmeny i nové pravidlá musí zareagovať a prispôsobiť sa aj najstaršia česká automobilka Tatra Trucks.

Tatra patrí medzi ikony v automobilovom priemysle a zároveň ide o najstaršiu českú automobilku vôbec. Osobné automobilky začala produkovať ešte v roku 1897, ako prvá v Rakúsko-Uhorsku, pričom ukončenie výroby osobných áut prišlo až v roku 1999. Mimo iných išlo napríklad o dnes už legendárne a často i cenené zberateľské modely Tatra 600 Tatraplan, Tatra 603 (posledný zo slávneho radu osobných vozidiel s prúdnicovou karosériou), Tatra 613 či Tatra Prezident a Tatra 700. 

Korene však siahajú aj na Slovensko, kde bol od 50. rokov minulého storočia umiestnený závod Tatry v Bánovciach nad Bebravou, ktorý skončil s výrobou ešte v 90. rokoch. Značka sa následne po ukončení výroby „osobákov“ zamerala predovšetkým na terénne vozidlá a od roku 2017 je majiteľom tejto časti – Tatra Trucks a.s. – súkromný český holding Czechoslovak Group.

image

Uprednostniť manuál či radšej automat? Toto sú výhody i nevýhody oboch prevodoviek

Ťažké nákladné vozidlá z Kopřivnice sú povestné vďaka svojej priechodivosti najťažšími terénmi v extrémnych klimatických podmienkach, vysokej spoľahlivosti a vynikajúcim úžitkovým vlastnostiam. Modely značky sa prispôsobia treskúcim mrazom aj abnormálne vysokým púštnym teplotám. V súčasnosti tvorí civilnú produkciu modelový rad Tatra Phoenix, špeciálnu a obrannú produkciu predstavujú rady Force a Tactic, pričom hasičský segment zastupuje Tatra Terra.

Automobilka však aktuálne uviedla, že sa musí prispôsobiť nariadeniu o všeobecnej bezpečnosti vozidiel General Safety Regulation (GSR), ktoré začne pre všetky novo registrované nákladné vozidlá platiť už od 1. júla budúceho roka. Ako následok bude nutné podľa výrobcu ukončiť jednu éru modelov – tých s manuálnou prevodovkou.

„GSR spoločne s nutnosťou znižovať emisie a tiež spotrebu u nákladných vozidiel preferujú použitie automatických a automatizovaných prevodoviek. Vo svojom dôsledku tieto trendy budú znamenať koniec manuálne radených prevodoviek vo výbave nákladných vozidiel. To sa dotkne aj ponuky modelového radu Tatra Phoenix, ktorý predstavuje hlavný pilier výroby spoločnosti Tatra Trucks pre civilný trh,“ uviedla automobilka.

image
FOTO: Tatra Trucks

Obchodný riaditeľ Tatry Trucks Daniel Otáhal uviedol, že po 1. júli 2024 už nebudú v ponuke automobilky manuálne ovládané prevodovky pre modelový rad ťažkých nákladných vozidiel Tatra Phoenix Euro 6. „Do konca tohto roku a v prvom polroku budúceho roka tak budú mať naši zákazníci poslednú možnosť objednať si u nás vozidlá Tatra Phoenix s manuálnymi prevodovkami,“ dodal Otáhal.

Moderné automatizované či plne automatické prevodovky majú podľa Tatry množstvo výhod. Zvyšujú spoľahlivosť a bezpečnosť automobilov a komfort vodičov, znižujú prevádzkové náklady, hlavne v ťažkých terénoch sú efektívnejšie ako manuálne prevodovky a sú tiež často konštrukčne ľahšie, pričom majú pozitívny vplyv aj na emisie.

image

V Británii od budúceho roka rozkážu trhu. Na predaj elektromobilov zavedú povinné kvóty

Tatra Trucks v súčasnosti vyrába sériové nákladné vozidlá aj špeciálne automobily na mieru. Produkuje vozidlá a podvozky pre civilný sektor a aj pre využitie v armáde či v záchranných zložkách. Má vyše 1 400 zamestnancov, ďalších viac ako 700 ľudí však pracuje v dcérskej firme Tatra Metalurgia.

Tatra Trucks patrí do skupiny Czechoslovak Group miliardára Michala Strnada, ďalším jej akcionárom je skupina Promet Group Reného Matery. Vlani automobilka dosiahla tržby 7,12 miliardy českých korún a zákazníkom dodala 1 326 vozidiel.

01 - Modified: 2023-05-09 09:59:08 - Feat.: 1 - Title: Legendárny Tatraplan sa vracia: Premiéra novodobej verzie s vodíkovým pohonom 02 - Modified: 2023-04-03 11:29:06 - Feat.: 1 - Title: V teréne bola neprekonateľná. Legendárna Praga V3S má 70 rokov, stále však ohromuje 03 - Modified: 2023-10-14 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Luxusnejšie MPV nenájdete. Vyskúšali sme Lexus, ktorý vám interiérom vyrazí dych 04 - Modified: 2023-10-11 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: V Británii od budúceho roka rozkážu trhu. Na predaj elektromobilov zavedú povinné kvóty 05 - Modified: 2023-10-10 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nezmätkujte na cestách. Tento kvíz musí dokonale zvládnuť každý jeden vodič 06 - Modified: 2023-10-10 09:20:00 - Feat.: 1 - Title: Uprednostniť manuál či radšej automat? Toto sú výhody i nevýhody oboch prevodoviek
01 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 02 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 03 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 04 - Modified: 2024-11-14 18:23:34 - Feat.: - Title: Juhokórejský automobilový export dosiahol v októbri nový rekord 05 - Modified: 2024-11-14 13:57:30 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 v Bratislave čoskoro úplne uzavrú: NDS už chystá prepojenie kľúčových úsekov (veľký prehľad)
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. november 2024 13:11