Zatiaľ čo v minulosti boli dominantou interiérov vozidiel najmä manuálne prevodovky, v posledných rokoch sa čoraz výraznejšie do popredia dostávajú práve automatické či bezstupňové prevodovky (najmä pri elektrifikovaných modeloch). Niektorí výrobcovia zo svojej ponuky možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov – klasicky za pomoci stredovej radiacej páky – dokonca úplne vyškrtli a napríklad aj pri novej generácii Škody Kodiaq sa už musíte spoliehať výhradne na automat.
Niet pochýb o tom, že postupom času sa jednoducho trend u zákazníkov mení a automobilky musia na tieto zmeny reagovať. Aj preto zaplavujú portfóliá značiek crossovery a športovo-úžitkové modely, kabíny sa pýšia čoraz väčšími displejmi, stúpa ich počet a čoraz väčší dôraz sa kladie aj na asistenčné/bezpečnostné systémy či rôzne komfortné prvky, ktoré posádku počas jazdy rozmaznávajú alebo jej cestu jednoducho spríjemňujú.
Pri výbere nového, zánovného alebo i jazdeného automobilu je však aj naďalej dôležité ujasniť si niekoľko dôležitých vecí. Základom je stanoviť si, na čo bude vozidlo primárne využívané, aké má spĺňať požiadavky z pohľadu priestoru/praktickosti, či sa s ním bude jazdiť prevažne v meste, na krátke vzdialenosti alebo dlhé stovky kilometrov po diaľničnej sieti. A na základe toho vyberať konkrétny model, motorizáciu, výbavu či napríklad tiež prevodovku.
Odhliadnuc od bezstupňových druhov napríklad v hybridných vozidlách, najčastejšie je pri bežných konvenčných verziách k dispozícii ešte stále na výber z dvojice prevodoviek – automatická alebo postupne pri modeloch vyšších tried vymierajúca manuálna. Pochopiteľne, záleží na viacerých faktoroch a tiež na tom, čo od vozidla človek očakáva alebo o aké vozidlo v konkrétnom prípade ide. Aj napriek tomu možno zhrnúť niekoľko hlavných plusov a mínusov tak pri manuáloch, ako aj automatoch. Ktoré sú to? Možno aj vám práve nasledujúce riadky pomôžu s finálnym výberom správneho druhu prevodovky.
Zostáva vám 68% na dočítanie.