V poradí piatu poradňu pre onkologických pacientov a ich príbuzných na Slovensku otvorili v stredu vo Fakultnej nemocnici J. A. Reimana v Prešove.
K dispozícii bude každú stredu v čase od 9.00 h do 12.00 h. Rovnaké poradne už fungujú v Bratislave, v Košiciach, v Trnave a v Nitre.
"Je to miesto, kde pôsobia ako poradcovia naši dobrovoľníci, bývalí onkologickí pacienti. Odpovedajú na otázky súčasných pacientov, na ktoré nie je priestor a čas v ambulanciách. Snažia sa im pomôcť v praktických otázkach, ako zvládať situáciu, kde zohnať kompenzačné pomôcky, získať sociálne dávky a podobne.
Asi najdôležitejším prvkom je psychologická podpora," uviedol zakladateľ pacientskej organizácie Nie rakovine Patrik Herman, ktorá poradne zriaďuje.
Pacienti
Onkologický pacient potrebuje podľa primárky oddelenia klinickej onkológie Jaroslavy Leškovej dostatočný čas, aby mu boli vysvetlené nežiaduce účinky chemoterapie zo strany lekára a potrebuje i psychologickú pomoc.
"My z dôvodu, že je pacientov veľmi veľa, nemáme toľko času, aby sme im všetko vysvetlili a poskytli psychologické poradenstvo, ktoré môže byť poskytnuté v tejto poradni," povedala Lešková. Dodala, že denne ošetria v troch ambulanciách približne 100 pacientov.
Dobrovoľníčka Alena Tutokyová je onkologickou pacientkou od roku 2010. "Keď som ostala chorá, tak som potrebovala pomoc nielen od lekárov, ale aj od takýchto ľudí. Mala som známu, ktorej som stále volala, ak bol nejaký problém.
Viem, že ľudia s tým majú problém, lebo ak poviete človeku, že takáto diagnóza vám vstúpila do života, ako keby ste videli ten odstup od vás. Dôležité je, aby sme to dokázali zvládať nielen my, ale i naši rodinní príslušníci," uviedla Tutokyová.
Obmedzenia
Dobrovoľníčka Terézia Rusnáková povedala, že keď ochorela, tak nemala nikoho. "Boli známi, ktorí mi pomáhali, ale čo sa týka určitých vecí, musela som si všetko na internete nájsť. Keby som bola vtedy vedela o takejto poradni, hneď by som tam šla poradiť sa," doplnila.
Podľa riaditeľa nemocnice Ľubomíra Šarníka je pravdou, že priestor na poskytovanie poradenstva zo strany personálu je obmedzený.
"Odborná stránka je zastrešená, ale človek, ktorý má starosti, ktorý potrebuje poradiť, tak na to my nie sme stopercentne pripravení a preto ja oceňujem, že vôbec vznikla takáto myšlienka," dodal.