Všeobecní lekári v súvislosti s vysokým počtom potvrdení o karanténnych práceneschopnostiach najmä v tzv. červených okresoch upozorňujú na narastajúcu administratívnu záťaž. Okrem iného kvôli odporúčaniu zasielať pacientom domov druhý diel potvrdenia o PN poštou alebo e-mailom po naskenovaní a zaheslovaní.
Situácia sa zhoršila po celoplošnom testovaní, keď ostali desaťtisíce ľudí v karanténe a telefonicky či e-mailom žiadajú o dočasnú PN. Druhý diel potvrdenia o karanténnej PN majú všeobecní lekári posielať pacientom domov. „Táto povinnosť bola prenesená na všeobecných lekárov. Nemôžeme robiť poštárov, nikto nám to nepreplatí a ani to nie je naša úloha. Riešime trojuholník zamestnanec – zamestnávateľ – Sociálna poisťovňa. Ohradzujeme sa, že to nemôžeme technicky, finančne ani časovo suplovať,“ uviedol prezident Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva MUDr. Peter Makara, MPH.
Ochrana osobných údajov
Sociálna poisťovňa uznáva sťažené podmienky lekárov spôsobené množstvom PN a vystavovaním potvrdení o dočasnej PN aj bez osobného vyšetrenia pacienta. To znemožňuje lekárovi osobne odovzdať pacientovi príslušné diely potvrdenia, ktorými si uplatňuje nárok na dávky a ktorými preukazuje zamestnávateľovi prekážku v práci z dôvodu PN.
„Ďalším problémom zatiaľ naďalej ostáva, že v súlade s ochranou osobných údajov Sociálna poisťovňa v súčasnosti nemôže poskytovať zamestnávateľovi údaje o PN. O prekážke v práci musí zamestnanec informovať svojho zamestnávateľa sám. Preto bolo Ministerstvom zdravotníctva SR lekárom odporúčané, aby IIa. diel tlačiva Potvrdenie o dočasnej PN zasielali pacientom buď poštou, alebo naskenované a zaheslované e-mailom,“ informovala Jana Hrabková zo Sociálnej poisťovne.
Tento problém by mala vyriešiť úprava zákona o sociálnom poistení, podľa ktorej Sociálna poisťovňa v čase trvania krízovej situácie sprístupní zamestnávateľovi informácie o dočasnej PN zamestnancov. Návrh zmeny zákona je už pripravený.