Sestra s magisterským titulom by mala mať určité kompetencie a mala by vedieť vyšetriť dieťa pri preventívnej prehliadke. Musí od pediatra prebrať isté činnosti, hovorí MUDr. Elena Prokopová, hlavná odborníčka MZ SR pre všeobecnú starostlivosť o deti a dorast.
V rozhovore sa dozviete:
- ako to vyzerá s osýpkami u detí na Slovensku a či sa budú epidémie osýpok objavovať v budúcnosti
- rezidentský program v odbore pediatria bol prerušený - čo to znamená pre detskú ambulantnú starostlivosť?
- aké zmeny v rezidentskom štúdiu požadujú pediatri
- ako vníma dotácie na nové ambulancie z plánu obnovy a či ide o vhodné motivačné faktory
- čo prinesie reforma všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktorú v januári schválilo ministerstvo zdravotníctva a na čo sa majú pediatri pripraviť
- ako bude vyzerať práca primárneho pediatra po reforme
Po štyroch rokoch od epidémie osýpok na východe Slovenska sa v Bratislave potvrdili u detí dva prípady. Prekvapilo vás to?
Osýpky sú ako časovaná bomba. Nie, neprekvapilo ma to. Pokojne môže zajtra pribudnúť ďalší prípad alebo sa nemusíme stretnúť s ďalším prípadom aj rok.
Myslí pediater v rámci diferenciálnej diagnostiky bežne na osýpky?
Štandardne na toto ochorenie nemyslíme. Pediater pozná deti vo svojej starostlivosti, vie, ktoré dieťa je očkované a ktoré nie. Spozornieme vtedy, ak má dieťa príznaky ochorenia a vieme, že sa už vyskytlo v danom regióne, alebo vieme, že s dieťaťom rodičia cestovali do rizikových krajín a ide o neočkované dieťa.
Prvé katarálne štádium osýpok má príznaky ako prechladnutie, ťažko v tejto fáze rozhodnúť, či ide o osýpky alebo iné ochorenie. V tejto fáze je dieťa najnákazlivejšie. Ak s takýmto dieťaťom prídu rodičia do čakárne, riziko prenosu je vysoké. Ochorenie sa najviac šíri tam, kde je najviac nezaočkovaných.
Podľa poslednej kontroly očkovania bolo v Bratislavskom kraji zaočkovaných proti osýpkam 94,3 % detí s rokom narodenia 2020, najnižšia zaočkovanosť bola v okrese Malacky (89 %). Budú sa epidémie osýpok objavovať aj v budúcnosti?
Zostáva vám 88% na dočítanie.