V rozhovore sa dozviete:
- Čoho sa vlani týkali najmä podnety na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
- Koľko podaní býva opodstatnených a akých odborností sa týkajú najviac
- Úrad vytvoril portál podnetov pre sťažovateľov. Čo od neho očakáva?
- Aké najvyššie pokuty úrad udelil a prečo
- Od mája platia zmeny v procese dohľadu. Aký s tým má úrad skúsenosti?
- Na lekára sa môže sťažovať každý. Bude sa môcť aj lekár sťažovať na pacienta? Napríklad pri nedodržiavaní liečebného režimu a odporúčaní?
Bol minulý pandemický rok špecifický aj v oblasti dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou?
Za rok 2020 bol celkový počet 1 618 podaní a za rok 2021 už 1 903, čo je nárast o necelých 300 podaní. Keď sa pozrieme na to, ako do toho vstúpil covid ako agenda špecifická pre tieto dva pandemické roky, tak vieme povedať, že v roku 2020 bolo 73 podnetov špecificky spojených s covidom, a v roku 2021 ich bolo 267. Čiže je to evidentný nárast počtu podaní aj podaní súvisiacich s pandémiou.
Čoho sa týkali?
Najväčšia časť sa týka nespokojnosti s postupom pri liečbe. Potom nasledujú podania v súvislosti s úmrtím, s organizáciou práce typu nedovolal som sa lekárovi, nedvíhal telefón, nútil ma ísť na test, nedostupnosť lekára v zmysle dlhého čakania na vyšetrenie u špecialistu.
Čo bolo predmetom špecificky covidových sťažností?
Dominovala správnosť poskytnutej liečby, čiže včasnosť poskytnutej liečby, čo je jedna veľká agenda. Patria sem podnety typu aké lieky mali byť podávané predtým, či bol remdesivir podaný skoro alebo neskoro.
Ale patrí sem aj triáž, či mal byť pacient napojený na umelú pľúcnu ventiláciu alebo nie. Veľmi veľa podnetov z tejto skupiny bolo vyhodnotených tak, že sa priamo odpovedalo pisateľovi, bez potreby šetrenia.
Podiel opodstatnených podaní z celkového počtu dlhoročne vychádza pomerne nízko. Platí to aj pre pandemické roky?
Za rok 2020 z výsledkov dohľadu bolo opodstatnených 17,43 %, za rok 2021 ich bolo 15,57 %, nie je to teda veľký rozdiel. Je pravdou, že podiel neopodstatnených sťažností je vysoký, vo výsledku sú viac ako dve tretiny podnetov neopodstatnené. Je to veľmi veľa agendy, ale to je to, čo treba odborne posúdiť. Je to rola nášho úradu.
Veľ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.