Podľa oficiálnych štatistík počet výjazdov ZZS v Košickom kraji aj v ostatných regiónoch klesá. Cítite úľavu v posledných týždňoch?
Cítime úľavu z toho hľadiska, že reálne klesajú výjazdy ku covidovým a suspektným pacientom. Isté znepokojenie však spočíva v tom, že celkové výjazdy nám každý mesiac stúpajú. Operačné stredisko urobilo kus práce a máme k tomu relevantné dáta. A práve Záchranná služba Košice je extrémom v rámci Slovenska. Počet výjazdov sústavne rastie, ale nie z dôvodu covidu.
Z akého dôvodu? K akým pacientom jazdíte?
K rôznym. Za najvypuklejší problém dnes považujem to, ak pacient dnes zavolá svojmu lekárovi a ten to vyrieši spôsobom – ak sa to zhorší, volajte si sanitku. Nechcem zovšeobecňovať, len konštatujem a upozorňujem na vážny problém, ako si sami deformujeme systém a robíme zo záchranárov „taxikárov“. Môžeme hovoriť o pomere, koľko je covid výjazdov. Tých je 30 až 40 percent, zvyšok sú štandardné výjazdy.
Funguje dobre filtrácia cez operačné stredisko, ktoré posudzuje opodstatnenosť výjazdu?
Nie je to o tom, že by bolo nejaké napätie medzi operačným strediskom a nami ako poskytovateľmi. Operačné stredisko nás riadi a my jazdíme, zachraňujeme a liečime. Ak chceme systém posúvať, musíme si však priznať aj veľké rezervy. Máme za sebou rokovanie s generálnym riaditeľom sekcie zdravia na ministerstve a s jeho tímom, so štátnymi poskytovateľmi a s riaditeľom operačného strediska. Všetci sa zhodujeme v definícii hlavných problémov a smerujeme k tomu, že bude treba urobiť nielen kozmetické právne úpravy. Na stole je aj to, či netreba urobiť – poviem to citlivo – redefiníciu neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Treba sa pozrieť aj na to, ako spravujeme finančné prostriedky, ako rozhodujeme o ich vynakladaní, aké sú rozhodnutia a aké sú možnosti. Mnohokrát sú tie rozhodnutia „pre istotu“. Pre istotu pošleme nie RZP, ale rovno posádku RLP. Pre istotu pacienta nenecháme doma a nemanažujeme ho tak, že na druhý deň má ísť k svojmu lekárovi. Ak počty výjazdov sústavne z mesiaca na mesiac rastú, reálne to znamená, že nám niečo v systéme nefunguje dobre. Vieme sa na to pozrieť z hľadiska čísel, štruktúry výjazdov. My sami v záchranných službách intenzívne voláme po tom, aby sme s operačným strediskom napravili to, čo sa dá napraviť okamžite bez zmeny legislatívy, len zmenou procesov.
Čo sa teda dá zmeniť okamžite?
Pre mňa sú to napríklad posádky RZP-S – posádky na sekundárne prevozy. Dnes sa dostávame do situácie, že výjazdov je veľa, operátor je pod tlakom, lebo musí k pacientovi poslať nejakú ambulanciu....
Zostáva vám 85% na dočítanie.