Dovolím si začať u Vás, pani Lévyová, keďže v rámci Asociácie sa denne stretávate s množstvom príbehov i skúseností zo strany pacientov a vďaka tomu viete ako dobre funguje naše zdravotníctvo, ale aj to, aké sú reálne kapacity zdravotného personálu. Čo z Vášho pohľadu okrem samotnej dostupnosti kvalitnej, modernej a účinnej liečby vplýva na proces uzdravovania sa pacientov?
ML: Sme špecifická pacientska platforma. Združujeme 51 organizácii s rôznymi diagnózami, preto aj požiadavky a potreby sú veľmi odlišné, čo sa týka liečby, terapie, dostupnosti...Vieme, že sa boríme s nedostupnosťou liečby, komunikujeme so strešnými organizáciami výrobcov a vždy sa snažíme hľadať formy ako zlepšiť a skvalitniť naše zdravotníctvo. Musíme si však povedať, že naše zdravotníctvo má okrem finančného dlhu aj veľký dlh voči pacientom, čo sa týka etiky, poľudštenia zdravotníctva, vylepšenia prostredia, pretože ten 5 miliardový dlh sa niekde podpísal. Vieme že zdravotnícki pracovníci nemajú čas pri výkone povolania, ale je možné nájsť formy a metódy zlepšovania prístupu a je ich veľmi veľa. Práve preto nás tento projekt veľmi oslovil. Nejde o vymýšľanie projektov, ktoré sú orientované len na liečbu alebo výskum, ale ide o hľadanie spôsobov a alternatív smerujúcich k poľudšteniu zdravotníctva. Potešilo nás, že do projektu sa môžu zapojiť aj pacientske organizácie a iné občianske združenia, pretože my často hovoríme, že nedostatok finančných zdrojov, investičný dlh a to čo nezvláda štát suplujeme my, svojou denno-dennou prácou. Či hovoríme o zlepšovaní podmienok, psychologickej podpore poskytovanej pacientom so špecifickými diagnózami. Neraz sú to pacientske organizácie, ktoré hľadajú možnosti ako pomôcť daným oddeleniam, klinikám zlepšiť prostredie. Je to aj akcia „sami sebe“, pretože ak si zdravotníci vylepšia pracovné prostredie, určite sa im bude lepšie pracovať. Ak pacient vstúpi do zdravotníckeho zariadenia, ktoré je prívetivé a stretne sa tam s personálom, ktorý si nájde formy ako zlepšiť napríklad informovanosť, pretože my máme dobré zdravotníctvo a skvelých zdravotníkov, ale máme dlh „poľudšťovania“ a vylepšovania prostredia. Často sa hovorí, že žiadnymi finančnými prostriedkami sa to nedá zabezpečiť, ale aj malá kvapky môže po čase urobiť to more. Projekty sa môžu rozvíjať a to nás na tejto iniciatíve veľmi teší.
Dotkli sme sa tú témou, ktorou sú reálne kapacity a možnosti zdravotného personálu, ktorý je naozaj vyťažený poskytovaním liečby a liečebných terapií a na tie pridané hodnoty už neostáva čas a síl. Čo ste v poslednej dobe najviac ocenili v rámci takýchto už realizovaných iniciatív, ktoré zlepšujú prostredie tak pre pacientov ako aj pre zdravotný personál?
ML: Dlhodobo bojujeme najmä s témou informovania pacientov a informácií pre pacientov. Informovaný súhlas sa považuje za formalitu a pacient ho podpisuje. Medzi zdravotníkmi aj pacientmi šírim, že informácie sa dajú šíriť rôznym spôsobom, napríklad brožúrami. Bojujeme za telemedicínu a jej ukotvenie v medicíne. Podporujeme všetko, čo podporuje vzdelávanie a informovanie pacientov. Veľmi si vážim zdravotníkov, ktorí prichádzajú medzi pacientske organizácie a komunikujú s pacientmi, či už v rámci vzdelávacích aktivít, aj nahrávaných online formou, možnosť kladenia otázok a odpovede odborníkov. A pre odborníkov je to rovnako dobrá spätná väzba, pretože vedia v rámci informovanosti a zlepšovania komunikácie s pacientmi na čo sa majú konkrétne zamerať, čo pacientov s danou diagnózou trápi. Stále hovorím, že my pacienti sme veľmi vďačné publikum čo sa týka vzdelávania a zdravotníkov to rovnako napĺňa. Toto už nie je o mzdách, ako si mnohí myslia. Mladí lekári odchádzajú kvôli pracovným podmienkam, preťaženosti, pracovnému prostrediu, ale aj nedostatočnej vybavenosti. Je potrebné ale budoovať v prvom rade vzťahy. Určite odsudzujeme súčasnú agresivitu. Ak zdravotník je empatický k pacientovi a ak je aj nedostatok času a slušnou formou povie: počkajte chvíľočku, máte tu napríklad možnosť oboznámiť sa so svojou diagnózou, čas zvážiť si, aké chcem ako pacient postupy, nájde si čas zodpovedať na otázky, potom verím, že sa nám to spoločnými silami, aj vďaka spájaniu síl podarí.
Pozrime sa bližšie na projekt, ktoré ste sa niekoľko krát už dotkli a to je projekt Zdravie s ľudskou tvárou, ktorý sa na Slovensku realizuje po prvý krát. O čo konkrétne ide v rámci tohto projektu?
DM: V spoločnosti TEVA veríme, že starostlivosť o pacientov a ich rodiny je viac než len poskytovanie liekov. Chceme pomáhať zlepšovať životy pacientov a pomáhať rovnako aj ich rodinným príslušníkom počas celej liečby, v priebehu celého ochorenia, ktorým si musia prechádzať a to s empatiou a s rešpektom k ľudskosti a dôstojnosti. Práve preto vznikol tento projekt Zdravie s ľudskou tvárou v rámci ktorého by sme chceli vyzvať všetkých, ktorí ak realizujú nejaký krásny, inovatívny projekt pre pacientov a sú zdrojom ľudskosti a solidarity a podporou pre pacienta práve v procese liečby, zotavovania alebo pri chronickom ochorení, aby neváhali a prihlásili svoj projekt do nášho slovenského pilotného ročníka.
Kto sa môže prihlásiť? Musia to byť občianske združenia alebo aj jednotlivci?
DM: Do súťaže Zdravie s ľudskou tvárou sa môžu prihlásiť mimovládne neziskové organizácie, vrátane nadácií a združení. Hľadáme projekty, ktoré už istú dobu fungujú a chcú naďalej fungovať. Projekt musí byť jednoducho reálne fungujúci. Hľadáme aj nové projekty, ale aj tie, ktoré už fungujú.
Odkedy dokedy sa môžu záujemcovia prihlásiť do súťaže a uchádzať sa o vašu podporu?
DM: Prihlásenie sa spustilo 17.júna a som šťastná, pretože už evidujeme prvé neziskové organizácie a prihlasovať sa bude možné do 15. septembra do polnoci. Prihlasovanie je veľmi jednoduché, prebieha prostredníctvom našej web stránky www.teva.sk v sekcii Zdravie s ľudskou tvárou, kde sa nachádza jednoduchý prihlasovací formulár spolu s podmienkami súťaže.
Vrátim sa ešte k vašej spoločnosti. Na Slovensku tento projekt realizujete po prvý krát, spoločnosť Teva Pharmaceuticals Slovakia ale pôsobí vo viac ako 60-tich krajinách sveta. V niektorých krajinách ste už tento projekt realizovali, dokonca v rámci už viacerých ročníkov. Ktoré iniciatívy ostali takpovediac aj Vám v hlave ako veľmi úspešné?
DM: Prvý ročník nasleduje po viacerých úspešných ročníkoch v zahraničí. Určite viem spomenúť jednu krásnu iniciatívu, ktorá bola zameraná na terapeutický make-up workshop pre pacientov s kožnými problémami, či už v dôsledku nejakého úrazu, liečby alebo ochorenia. Ďalším skvelým projektom bolo hviezdne CT – pracovisko. Tvorcovia projektu vytvorili intergalaktickú stanicu v rámci jednej ambulancie a tým sa snažili poskytnúť pomoc detským pacientom, aby ľahšie prekonali strach zo samotného vyšetrenia. Pre mňa veľmi osobným projektom bol projekt Psia jednotka, v rámci ktorého pomáhali terapeuti so špeciálne vycvičenými psami pacientom ľahšie prekonať strach z ochorenia a zároveň ich aj motivovali k liečbe. Vieme, že liečba môžeme byť veľmi náročná. A potom tu bol ešte napríklad jeden veľmi pekný projekt s názvom Zelená záhrada, ktorú vytvorili naši maďarskí susedia na streche nemocničnej budovy.
Priznám sa, že mňa zaujal aj spôsob výberu víťazných iniciatív. Hlasovať totiž nebude len porota zložená zo zástupcov spoločnosti TEVA Pharmaceuticals Slovakia s.r.o. a Asociácie na ochranu práv pacientov, ale hlasovacie právo majú aj všetci zamestnanci spoločnosti. Ako to vo firme prebieha? Týka sa to len slovenských zamestnancov?
DM: Porota v zložení zástupcov spoločnosti Teva Pharmaceuticals Slovakia a AOPP spoločne so zamestnancami českej a slovenskej pobočky, cca 185 zamestnancov vyberú tri víťazné iniciatívy, ktoré budú aj finančne ohodnotené. Hlavná finančná odmena bude predstavovať sumu 10 000 EUR a dve ďalšie získajú sumu 5000 EUR.
ML: Čo sa týka pacientských organizácií, mnohé sa boria s finančným nedostatom. Aj keď sú aj iné nadácie a možnosti, čerpanie prostriedkov je neraz náročné, musia sa písať zložité projekty, v tomto prípade sú podmienky oveľa jednoduchšie. Sú skvelé projekty, o ktorých aj my vieme, sú dobre rozbehnuté, majú meno a táto finančná podpora im môže zabezpečiť, aby ich projekt mohol naďalej fungovať, či už pol roka, rok, aj to je dlhá doba. Určite tento projekt prispeje k dobrej a správnej veci. Naozaj vítame každú podanú pomocnú ruku v rámci poľudšťovania zdravotníctva. Pevne verím, že tento projekt bude úspešní, podarí sa nájsť tie „naj“ projekty, ktoré by mohli v budúcnosti pokračovať.
Kde budú zverejnené výsledky súťaže?
DM: Víťazi budú známi 31. októbra 2024. Všetky projekty budú zverejnené aj na našej web stránke www.teva.sk.