Ako zvládol svet logistiky najprv pandémiu a neskôr ruskú vojenskú agresiu na Ukrajine?
Pandémia a neskôr invázia ruských vojsk na Ukrajinu majú z môjho pohľadu jedno spoločné, a to, že sú to najväčšie hrozby od začiatku nového milénia. Zároveň sú úplne iné. Kým pandémia a celé tie obdobia zákazu pohybu od 13. marca 2020 zmenil náš svet na online a postupne sme retroaktívne reagovali na jednotlivé opatrenia vlády a postupne sme ich aplikovali do praxe, najmä vo výrobe a v skladovej logistike, tak pri invázii ruských vojsk na Ukrajinu bolo garde opačné. Obchodné spoločnosti a korporácie sa rozhodovali ešte pred znesením sankcií zo strany EÚ, či budú alebo nebudú, alebo čiastočne budú obchodovať s Ruskom a do akej miery to ovplyvní ich medzinárodné vzťahy a medzinárodný biznis.
Čo ste urobili ako prvé?
Už 1. marca sme uzavreli všetky svoje obchodné aktivity v rámci Ruska. Podnikáme s rôznymi druhmi prepravy a pre nás bola veľmi dôležitá Transsibírska magistrála, ktorú sme prestali hneď začiatkom marca 2022 využívať a viac sme sa sústredili na využívanie transkontinentálnej námornej prepravy medzi Áziou a Európou.
Čo sa okrem prechodu na online vplyvom týchto negatívnych externalít v logistike štrukturálne zmenilo?
Od vypuknutia pandémie a ruskej invázie na Ukrajinu je jedinou našou istotou v podnikaní kontinuálne zmena. Máme oveľa dynamickejšie procesy a musíme byť oveľa flexibilnejší v hľadaní riešení. To, čo sa dalo predikovať kedysi na pár mesiacov dopredu, sa dnes mení v horizonte najbližších dní. Takže celý ekosystém, tak ako vznikol, nás núti premýšľať nad potrebami našich zákazníkov diametrálne iným spôsobom.
Vaša firma má v logu kotvu a spomenuli ste to, že ste museli prejsť vplyvom vojny zo železnice na námornú dopravu. Viete nám povedať, ako sa globálne zmenila štruktúra medzinárodného obchodu?
Zmenilo sa toho veľmi veľa, lebo načasovanie odznievania pandémie vzbudzovalo optimizmus týkajúci sa hospodárskeho oživenia. Vplyvom politiky nulovej tolerancie covidu Čína zatvárala celé provincie a mestá pre jeden prípad nakazenia.
Šanghajský prístav bol opakovane zatvorený na niekoľko mesiacov, čo zrejme malo veľký vplyv na oživenie aj na tok tovaru?
Presne tak. A práve to menilo forecasty všetkých našich obchodných partnerov a zákazníkov, ktorí zrazu nevedeli predikovať, aká bude situácia v najbližších dňoch až týždňoch. A do istej miery to bolo aj nesprávnym odhadnutím blízkej budúcnosti, lebo dosahy vojny n...
Zostáva vám 85% na dočítanie.