Pozeráte sa aj pri jedle na zeleninu očami vedkyne?
Niekedy si na tanieri všimnem niečo anatomicky zaujímavé. Idem k Číňanovi na obed, dám si niečo s bambusom a vidím pred sebou nakrájaný krásny vegetačný vrchol (vegetačný vrchol, apex, je rastový púčik na vrchole alebo v úžľabí stonky a jej vetiev, pozn. red.). Našťastie ešte nie som digitálnym svetom taká skazená, aby mi napadlo ťahať z vrecka mobil a zaujímavosť odfotiť, aby som ju demonštrovala študentom na prednáške. Alebo škrabem zemiaky, vidím tam tie čierna očká (púčiky na hľuze, pozn. red.) a stihnem si všimnúť, že sú poskladané do krásnej špirály tak, ako majú byť orgány na stonke, pretože hľuza je vlastne stonkou.
V rámci experimentov rastliny krájate a všelijako ničíte, pritom viete, že vnímajú, rozhodujú sa, dokonca skúmate, či sa môžu učiť. Nie je vám ich ľúto?
Pôvodne som sa dala na mikrobiológiu, a keď už som sa neskôr rozhodla skúmať niečo mnohobunkové, tak teda to, čo sa na mňa nepozerá očkami ako koráliky – teda rastliny. Aj na naše experimenty sa pozerám tak trochu ako záhradník. Ostatne, trochu takého pohľadu by nezaškodilo ani akýmkoľvek akademickým debatám, napríklad okolo molekulárnej biológie a génových manipulácií, pretože génové inžinierstvo vidím vlastne ako pokračovanie domestikácie inými prostriedkami. Žiadny génový inžinier ešte neurobil rastline ani zvieraťu takú „zhovadilosť“ ako tradiční šľachtitelia – napríklad keď vyšľachtili z vlka čivavu.
Domestikácia je zaujímavá téma. Izraelský historik Yuval Noah Harari tvrdí, že pšenica si domestikovala človeka, nie naopak. Ako to je?
Je to vzájomné, pozrite sa, čo s nami domestikácia pšenice, alebo skôr tou pšenicou urobila: začali sa nám kaziť zuby, začali sme trpieť rôznymi chorobami, iný životný štýl mal nároky na iné svalové skupiny, začali sme potom napríklad viac priberať...
Rastliny predstavujú 99 percent biomasy na planéte. Je možné, že to nie je človek, ale ony, kto je na Zemi vlastne najmocnejším mnohobunkovým organizmom?
Zrejme najväčšiu ekologickú katastrofu
Zostáva vám 89% na dočítanie.