Loď MV Ruby s 20-tisíc tonami dusičnanu amónneho na palube sa od septembra snaží zakotviť. Žiadny zo štátov severnej Európy ani Veľká Británia jej to však nechce dovoliť, pretože po vyplávaní z Ruska nabehla na plytčinu a má poškodený trup.
Bývalý veľvyslanec Litvy vo Veľkej Británii Eitvydas Bajarunas v obave z ruskej sabotáže označil loď za „plávajúcu megabombu“.
Loď pláva pod maltskou vlajkou a spravuje ju spoločnosť Serenity Shipping so sídlom v Spojených arabských emirátoch, podľa informácií denníka The New York Times ju však riadi ruský kapitán.
Poškodená loď
Plavidlo dlhé 182 metrov, ktoré preváža surovinu na výrobu hnojiva, brázdi more už niekoľko mesiacov, hoci potrebuje opravu a preloženie nákladu. Potom, čo MV Ruby vyplávala z ruského prístavu Kandalakša do Afriky, nabehla na plytčinu. Odvtedy jej nikto nedovolil na dlhšiu dobu zakotviť.
Jedine v nórskom prístave Tromsø sa zdržala tri dni. "Bolo zistené poškodenie kormidla, lodnej skrutky a niekoľko trhlín na trupe," povedal hovorca námorného úradu Dag Inge Aarhus a uistil, že poškodenie nemá vplyv na náklad na palube.
Prístavy sa obávajú, že by loď mohla vybuchnúť. Dusičnan amónny explodoval pred štyrmi rokmi v prístave v libanonskom Bejrúte, zabil viac ako 190 ľudí a zdevastoval tamojší prístav - vtedy ho pritom bolo sedemkrát menej ako na lodi.
Nedôvera voči Rusku
Od začiatku rusko-ukrajinskej vojny panuje voči plavidlám spojeným s Ruskom nedôvera. Vlády ich podozrievajú, že môžu byť trójskym koňom, ktorý má za úlohu zničiť dôležitú prístavnú infraštruktúru.
Minister zahraničia Litvy Gabrielius Landsbergis uviedol, že takúto možnosť má na pamäti, a premiérka krajiny Ingrida Šimonytėová zakázala MV Ruby zakotviť v Litve v meste Klaipéda.
Loď potom zamierila k pobrežiu Veľkej Británie, ale zostala od neho vzdialená asi 22,5 kilometra. Bývalý veľvyslanec Litvy v Británii Eitvydas Bajarūnas totiž napísal, že MV Ruby je „plávajúca megabomba“, a varoval pred možnou ruskou sabotážou. Britské spravodajské médiá si to hneď všimli.
„Bohužiaľ kvôli mediálnym špekuláciám, ktoré toto plavidlo obklopujú, sa prístavné terminály vo Veľkej Británii zdráhajú plavidlo prijať,“ uviedol minulý týždeň manažér lode. „Dusičnan amónny je bežne prepravovaný náklad touto metódou a pri súčasnom stave lode nepredstavuje žiadnu hrozbu pre loď, posádku ani okolité prostredie,“ povedal pre Seatrade Maritime news.