Rusko na dodávky vojenskej techniky inváznym jednotkám na Ukrajine prestalo používať Kerčský most, ktorý vybudovalo po anexii Krymu. Informuje o tom dnes britský The Independent s odvolaním sa na ukrajinskú bezpečnostnú poradenskú spoločnosť Molfar.
Podľa analýzy satelitných snímok vyhotovených firmou Maxar Technologies nebola počas troch mesiacov na moste spájajúcom ruskú pevninu s Krymom takmer žiadna prevádzka a po železničnej trati vedúcej po ňom nejazdili prakticky žiadne vojenské nákladné vlaky.
Ruská armáda svoju techniku preváža po súši, a preto táto stavba už nepredstavuje strategický vojenský cieľ pre Ukrajinu.
Počas troch mesiacov medzi februárom a aprílom prešiel 29. februára po moste jediný vlak s 55 cisternovými nákladnými autami. V marci a apríli po ňom Rusi žiadnu vojenskú techniku neprevážali, uviedol Molfar. V súčasnosti po ňom denne prechádzajú štyri osobné vlaky a jeden nákladný prevážajúci tovar nevojenského charakteru.
Výrazné obmedzenie
Molfar pripomína, že Rusko využívanie tejto strategickej stavby výrazne obmedzilo od ukrajinského dronového útoku z vlaňajšieho júla, pri ktorom bola poškodená časť vozovky aj železničnej trate. O život prišiel manželský pár a ich dcéra.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj most vtedy označil za legitímny cieľ, ktorý treba vyradiť z prevádzky, pretože "prináša vojnu, nie mier". Podľa ukrajinských tajných služieb dovtedy Rusko cez most denne posielalo viac ako 40 vlakov naložených zbraňami.
Vlani v auguste sa Ukrajina snažila na most zaútočiť raketami, zneškodnila ich však ruská protivzdušná obrana.
Doteraz najsilnejšie bol most poškodený v októbri 2022 v dôsledku explózie, z ktorej Moskva obvinila Ukrajinu a v odvete pri náletoch na ukrajinské mestá zabila desiatky civilistov. Kyjev sa k útoku priznal len nepriamo o niekoľko mesiacov neskôr.
Nové ciele
Rusko teraz jednotky na Ukrajine zásobuje cez Rostovskú oblasť. Šéf Molfaru Artem Starosek povedal, že Ukrajina by mala svoju pozornosť upriamiť na okolie Melitopolu, Mariupolu a Berďansku, kde Rusko stavia železničné trate, ktoré by tieto okupované oblasti prepojili s Krymom a ruským vnútrozemím.
Podľa Staroseka by pre Ukrajinu bolo prínosné, keby sa zamerala skôr na tieto trate a neplytvala zdrojmi pri útokoch na Krymský most. "Sú to tieto cesty, ktoré v súčasnosti predstavujú väčšie ohrozenie ako nefungujúci ťah cez Krymský most," uviedol Starosek.
Krymský či tiež Kerčský most s dĺžkou zhruba 19 kilometrov funguje od mája 2018.