Čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao sa v apríli chystá prísť do Európy vyjednávať o čínskych elektromobiloch. Uvádzajú to štyri zdroje agentúry Reuters. Na čínske elektromobily sa zamerala Európska komisia, ktorá vyšetruje, či ich výrobcovia nečerpajú neoprávnené dotácie.
Zdroje Reuters uvádzajú, že čínsky minister príde 7. apríla do Francúzska. O päť dní neskôr ho podľa nich očakávajú v Taliansku.
Komisia začala vyšetrovanie, či by nemala zaviesť vývozné clá, aby ochránila európskych výrobcov elektrických vozidiel. Vyšetrovanie by mala ukončiť v novembri, ale podľa Reuters môže zaviesť dočasné clá skôr.
Eurokomisia uviedla, že podiel čínskych elektromobilov predávaných na trhu Únie by mohol v roku 2025 dosiahnuť 15 percent. Podiel na trhu sa im podľa nej darí získavať, pretože sú lacnejšie ako ich európski konkurenti.
Čína tvrdenie, že jej priemysel elektromobilov zažíva rozmach vďaka dotáciám, spochybňuje. Vyšetrovanie Európskej únie označila za "protekcionistické". Analytici uvádzajú, že ceny čínskych vozidiel znížili aj faktory, ako je dominantné postavenie Číny v dodávateľskom reťazci batérií, ako aj inovácie a tvrdá konkurencia na preplnenom čínskom trhu.
Vyšetrovatelia Európskej komisie v rámci svojho skúmania vykonali na začiatku tohto roka podľa zdrojov Reuters inšpekciu v čínskych automobilkách. Zamerali sa pritom na vedúce spoločnosti na trhu BYD, Geely a SAIC. Podľa zdrojov Reuters čínskeho ministra na jeho ceste do Európy sprevádzajú aj zástupcovia týchto troch firiem.
Čína sa v minulom roku stala najväčším vývozcom automobilov a predstihla Japonsko. Podľa analytikov to odráža obrovskú nadbytočnú výrobnú kapacitu v Číne vzhľadom na veľkosť jej domáceho trhu.