Hromadné prepúšťanie v médiách vyvoláva otázky o budúcnosti žurnalistiky. Dekády fungujúce modely sa rútia.
Na celoštátnej úrovni znížili počet svojich spravodajských pracovníkov CNN, The Washington Post, NPR, Vice Media, Sports Illustrated, Vox Media, NBC News, CNBC a ďalšie organizácie.
Spravodajský sektor zažíva krušný začiatok nového roka. Veľké aj malé redakcie po celých Spojených štátoch prepúšťajú spravodajských pracovníkov, pretože sa im pred očami zrútia staré obchodné modely, ktoré po desaťročia držali väčšinu odvetvia nad vodou. Hromadné prepúšťanie devastuje vydavateľov a vyvoláva otázky o budúcnosti žurnalistiky, napísal server CNN.
Denník Los Angeles Times na začiatku minulého týždňa znížil počet zamestnancov o viac ako 20 percent, magazín Time prepustil desiatky ľudí a portál Business Insider oznámil, že zníži počet svojich pracovníkov o osem percent.
Historické protesty
Medzitým stovky zamestnancov vydavateľa Condé Nast, magazínu Forbes, denníka New York Daily News a ďalších redakcií usporiadali historické protesty proti plánovaným škrtom.
Nedávne kolo prepúšťania je síce výrazné, no podľa CNN je súčasťou oveľa väčšej a neutíchajúcej búrky, ktorá sa valí na novinársky priemysel. V posledných 18 mesiacoch bola väčšina spravodajských organizácií nútená prijať ťažké rozhodnutia o znížení počtu svojich zamestnancov.
Na celoštátnej úrovni znížili počet svojich spravodajských pracovníkov CNN, The Washington Post, NPR, Vice Media, Sports Illustrated, Vox Media, NBC News, CNBC a ďalšie organizácie. Na miestnej úrovni sa prepúšťa takmer neustále.
Hoci každé médium čelí vlastným jedinečným problémom, všetky čelia brutálnemu tlaku v sektore, ktorý priniesla internetová revolúcia a ďalší technologický pokrok, ktorý zásadne zmenil spôsob, akým verejnosť konzumuje správy a zábavu.
Nové publikum
Publikum, ktoré kedysi konzumovalo spravodajské portáli alebo noviny, namiesto toho vstrebáva obsah a trávi čas na platformách, ako je TikTok či Netflix, čo vedie k masívnemu poklesu sledovanosti a návštevnosti.
Tento posun v správaní vedie zavedené podniky k tomu, aby za marketing míňali v novovznikajúcich digitálnych arénach, najmä vzhľadom na ich schopnosť ponúknuť inzerentom výkonné nástroje na presné zameranie na publikum.
Situáciu ešte zhoršuje fakt, že spravodajské portáli čelia zániku svojho modelu podnikania v oblasti online reklamy, pretože sociálne siete a vyhľadávací giganti pohltili väčšinu peňazí z tohto odvetvia.
Výskum, ktorý vlani v októbri vypracovala Kolumbijská univerzita, odhadol, že technologickí titani Google a Meta Platforms by mali spravodajským portálom za ich vyhľadávaciu prevádzku a obsah platiť 14 miliárd dolárov ročne. To pritom označil za konzervatívnu sumu. Technologické spoločnosti sa však bránia tomu, aby vydavateľom za ich obsah platili.
Zmena správania tiež znamená, že spotrebitelia zrušia predplatné novín a káblových operátorov, čo ešte viac znižuje drahocenné príjmy.
Vyprázdňovanie veľkých spravodajských inštitúcií prichádza v nebezpečnej dobe pre Ameriku. Antidemokratickí kandidáti zámerne pracujú na podkopaní dôvery v spravodajské stanice, pretože sa snažia uchopiť moc vo volebných súbojoch od pobrežia k pobrežiu a útočia na tých, ktorí majú za úlohu hnať verejných činiteľov k zodpovednosti, tvrdí CNN.