Rušňovodiči nemeckých dráh Deutsche Bahn (DB) v osobnej doprave budú od stredajšieho rána do pondelkového večera štrajkovať, v nákladnej doprave zastavia prácu už v utorok večer. Oznámili to dnes odbory GDL.
Protest, ktorým sa odborári snažia vymôcť vyššie mzdy a lepšie pracovné podmienky, ochromí dopravu nielen v Nemecku, problémy budú mať aj spoje s Českou republikou.
Rušňovodičov od štrajku neodradila ani nová ponuka, ktorú dráhy minulý týždeň v piatok urobili. V tej dráhe rušňovodičom prisľúbili skrátenie pracovného času z 38 na 37 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy a zvýšenie mzdy až o 13 percent. Podľa GDL však táto ponuka bola falošná.
"Tretia a údajne vylepšená ponuka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy naďalej sledujú doterajší odmietavý a konfrontačný kurz. Po snahe dosiahnuť dohodu nie je ani stopy," uviedli odbory vo vyhlásení. Podrobnosti o proteste chcú oznámiť dnes dopoludnia.
Odbory GDL požadujú zníženie počtu pracovných hodín z 38 na 35 týždenne pre pracovníkov v výmennej prevádzke so zachovaním plnej mzdy, zvýšenie mesačnej mzdy o 555 eur a tiež jednorazovú kompenzáciu 3000 eur kvôli inflácii.
Dráhy takéto požiadavky odmietajú, pretože by to podľa nich zvýšilo náklady na personál o 50 percent. Novo navrhujú až 13-percentné zvýšenie miezd a jednorazový bonus 2850 eur, ktorý by sa nedal vďaka vládnemu protiinflačnému opatreniu. Podľa DB si rušňovodiči ročne zarobia vrátane príplatkov a bonusov 45-tisíc až 56-tisíc eur (približne 1,3 milióna korún).
Skrátený pracovný čas na 37 hodín týždenne, ktorý v piatok personálny šéf DB Martin Seiler predstavil, by začal platiť od 1. januára 2026. Rušňovodiči by si v takom prípade mohli vybrať, či by chceli kratší pracovný čas so zachovaním mzdy, alebo dlhší so zvýšením mzdy o 2,7 percenta.
Kým odbory opakovane kritizovali postoj DB, tak za príklad dobrej spolupráce uvádzajú dopravcov Go-ahead a Netinera. Obe firmy súhlasili s postupným skrátením pracovného času na 35 hodín týždenne do januára 2028 a s vyplatením protiinflačnej prémie 3000 eur.
Rušňovodiči DB združení v GDL od novembra štrajkovali trikrát, naposledy v druhom januárovom týždni. V osobnej doprave posledný štrajk trval 64 hodín, v nákladnej bola o osem hodín dlhší.
Kvôli protestu nejazdili vlaky EuroCity medzi Prahou a Berlínom, nevycestovali ani regionálne vlaky medzi Chebom a mestom Martktredwitz v Bavorsku. Problémy mali tiež niektoré expresy medzi Prahou a Mníchovom, ktoré za predošlých dvoch štrajkov obmedzené neboli.