Mŕtvi z vojny, ktorú vedie Rusko proti Ukrajine, zničené ukrajinské mestá a zdevastovaná krajina, ktorá sa stala bojiskom, nie sú voľným okom cez mraky vidieť. Ale francúzski vojenskí technici monitorujúci obrazovky, na ktorých sa počas nečinnosti zobrazuje varovanie „tajné“, majú oveľa prenikavejší pohľad.
S výkonným radarom na trupe, ktorý sa otočí šesťkrát za minútu, a trupom vyplneným sledovacím zariadením, dokáže lietadlo zaznamenať štarty rakiet, letecké bombardovanie a ďalšie aktivity v konflikte.
Video: Pohľad do tajných pozorovacích letov, ktoré monitorujú Rusko a Ukrajinu
Blíži sa druhé výročie vpádu ruských vojsk na Ukrajinu z 24. februára 2022 a agentúra AP získala vzácny prístup na palubu lietadla označeného anglickou skratkou AWACS, vytvorenú zo slov Airborne Warning and Control System.
Pohľad až na Krym
S dvadsaťšesť členmi posádky a novinárom na palube sa stroj vydal zo stredného Francúzska na desaťhodinovú prieskumnú misiu do rumunského vzdušného priestoru a späť, pričom elektronickými očami sledoval južnú Ukrajinu a Čierne more, vrátane Ruskom okupovaného ukrajinského polostrova Krym.
Lietadlo s hrdým galským kohútom na chvostovej ploche krúžilo s autopilotom vo výške 34 tisíc stôp, teda približne 10 kilometrov, a poskytovalo v reálnom čase spravodajské poznatky veliteľom na zemi.
Misia týchto lietadiel podnikaná na východnom krídle Severoatlantickej aliancie vytýčila neprekročiteľnú čiaru na európskom nebi. Trvalá prítomnosť lietadla vysoko nad východným Rumunskom, odkiaľ stroj vidí na ruské sily a je pre ruské sily tiež viditeľný, ukazuje, ako intenzívne NATO dohliada na svoje hranice a na Rusko a tiež, že je pripravené v prípade potreby zasiahnuť, ak by hrozilo, že sa ruská agresia rozšíri mimo Ukrajiny.
Pravidelné pozorovacie lety, spolu s patrolami stíhačiek, pozemnými radarmi, raketovými batériami a ďalšou technikou, ktorú má NATO k dispozícii, tvorí to, čo veliteľ francúzskej eskadry AWACS označil za „štít“ proti akémukoľvek potenciálnemu prieniku.
„Konečným cieľom je samozrejme odstrašenie, aby nevypukol žiadny konflikt,“ povedal veliteľ, podplukovník Richard, ktorého AP smela rovnako ako iných francúzskych vojakov uviesť iba hodnosťou a krstným menom. „Musíme ukázať, že máme štít, ukázať ostatným krajinám, že NATO znamená kolektívnu obranu,“ pokračoval. „Máme schopnosť všetko zistiť. Nie sme tu kvôli konfliktu. Sme tu, aby sme ukázali, že sme prítomní a pripravení,“ dodal.
Vieme, že nás vidia. A oni vedia, že my vidíme ich
Štyri francúzske lietadlá AWACS patria medzi rad prieskumných lietadiel a bezpilotných lietadiel, ktoré zhromažďujú informácie pre NATO a jeho členské štáty. Francúzsky AWACS typu E-3F so svojimi charakteristickými čiernobielymi radarovými kopulami podľa podplukovníka Richarda „dohliadne“ stovky kilometrov ďaleko. Ďalšiemu upresneniu sa však vyhol.
Lietadlá E-3 sú upravené stroje Boeing 707. Toto pôvodne civilné dopravné lietadlo prvýkrát vzlietla v roku 1957, ale v roku 2013 prestal komerčne prepravovať cestujúcich, takže E-3 sú tiež lietajúcimi príkladmi histórie letectva.
Zatiaľ čo lietadlo krúžilo a sledovalo okolie, posádka odhalila vzdialené ruské lietadlo včasného varovania letiaceho nad Azovským morom, mnoho stoviek kilometrov ďaleko.
Ruské lietadlo zrejme tiež zistilo prítomnosť francúzskeho lietadla AWACS, pretože senzory nainštalované na trupe zachytili signály ruského radaru. „Vieme, že nás vidia, a oni vedia, že my vidíme ich. Dá sa povedať, že je to istý druh dialógu,“ poznamenal druhý pilot, major Romain.
NATO má tiež vlastnú flotilu štrnástich lietadiel AWACS, rovnako typu E-3. Tie podľa Aliancie môžu odhaliť nízko letiace ciele na vzdialenosť až 400 kilometrov, v prípade vysoko letiacich cieľov ešte o ďalších 120 kilometrov ďalej. Hovorí sa, že jeden AWACS dokáže sledovať oblasť s veľkosťou Poľska a tri môžu pokryť celú strednú Európu.
Francúzske stroje AWACS, schopné dvanásťhodinových letov bez doplňovania paliva, sa neobmedzujú iba na misie pre NATO. Očakáva sa, že budú nasadené v rámci rozsiahlej operácie zaisťujúcej bezpečnosť pre olympijské hry v Paríži. Môžu svojimi radarmi obstarať to, čo podplukovník Richard nazval „pohľadom božieho oka“.
Ruskí piloti občas dávali najavo, že sa im nepáči, keď ich niekto sleduje. V roku 2022 vypustila ruská stíhačka raketu blízko britského prieskumného lietadla RC-135 Rivet Joint, ktorý letel nad medzinárodnými vodami Čierneho mora. Americká vláda zverejnila v marci 2023 zábery ruskej stíhačky, ktorá vypustila palivo na prieskumný dron amerického letectva. Dron sa zrútil do Čierneho mora.
Lietadlá Rivet Joint sú obzvlášť schopné špionážne lietadlá a Rusi ich schopnosť monitorovať vojnu proti Ukrajine „naozaj nenávidia“, uviedol Justin Bronk z londýnskeho analytického strediska Royal United Services Institute.
Ako funguje Rusko vo vojne
Okrem zhromažďovania spravodajských informácií v reálnom čase, ktoré by teoreticky mohli zdieľať s ukrajinskými partnermi, tieto lietadlá poskytujú „fantastický pohľad na to, ako ruské sily skutočne fungujú v skutočnej vojne“, povedal Bronk v telefonickom rozhovore. "Samozrejme, že Rusi zúria," dodal.
NATO tiež vysiela stíhačky, aby zachytili ruské lety. Uvádza sa, že spojenecké lietadlá v roku 2022 podnikli viac ako 500 vzletov, aby zachytili ruské lietadlá, ktoré sa odvážili blízko k vzdušnému priestoru NATO. V roku 2023 počet takýchto vzletov podľa Aliancie klesol na viac ako 300.
Tento pokles možno čiastočne vysvetliť posilnením ukrajinskej protivzdušnej obrany. Hrozba zostrelenia zjavne urobila ruských pilotov opatrnejšími. NATO tiež vlani zaznamenalo menší počet pilotovaných ruských letov nad západnou časťou Čierneho mora. NATO tvrdí, že prevažná časť vzdušných stretnutí medzi lietadlami NATO a Ruska bola bezpečná a profesionálna a že ruské stroje sa len zriedka a krátkodobo dopustili narušenia vzdušného priestoru Aliancie.
Na palube francúzskeho lietadla druhý pilot povedal, že ruské lietadlá už francúzske AWACS dlho „nezachytili“. Pokiaľ by sa tak stalo, francúzski piloti sa pokúsia zmierniť akékoľvek napätie. „Naše rozkazy znejú, že máme zostať pasívni. Civilne povedané - slušní,“ dodal major Romain.