Zmena vlády v Poľsku ohrozuje projekt výstavby centrálneho poľského letiska zhruba 40 kilometrov od Varšavy. Opozičné strany, ktoré majú po októbrových voľbách väčšinu v parlamente, sa k zámeru stavajú veľmi kriticky, píše server Politico. Výstavbu letiska, ktoré by bolo jedno z najväčších v Európe, naopak podporuje stále ešte vládna strana Právo a spravodlivosť, ktorá však vzhľadom na rozloženie síl v parlamente za niekoľko týždňov pri moci pravdepodobne skončí.
Projekt počíta s výstavbou letiska zhruba 40 kilometrov od Varšavy a tiež siete vysokorýchlostných tratí, ktoré by privážali cestujúcich z celého Poľska. Počíta sa s prepravou 40 miliónov ľudí ročne do roku 2028 a s navýšením objemu až na 65 miliónov ľudí ročne. Letisko by mala využívať poľská letecká spoločnosť LOT.
Náklady na letisko a ďalšiu infraštruktúru sa odhadujú na 200 miliárd poľských zlotých. Predpokladané vysoké výdavky prekážajú budúcim vládnym stranám, ktoré majú tiež pochybnosti o potrebe úplne nového letiska na zelenej lúke. Opozičný vodca Donald Tusk, ktorý sa pravdepodobne stane novým premiérom, nazval plán na výstavbu nového letiska "chorým nápadom".
Poslanec Andrzej Domański z najväčšej opozičnej strany Občianska platforma, ktorý má veľkú šancu stať sa budúcim ministrom financií, serveru Politico povedal, že nová koalícia zadá audit projektu.
"Náklady sú také obrovské, že by mali makroekonomický dopad. Musíme vykonať nezávislú kontrolu, či Poľsko v súčasnosti potrebuje letisko takej veľkosti," povedal s tým, že konečné rozhodnutie bude podložené dátami.
Súčasná vláda však hľadá spôsoby, ako zaistiť pokračovanie plánu aj potom, čo Právo a spravodlivosť skončí v opozícii. Spoločnosť, ktorá má na starosti realizáciu projektu, už oznámila nákup 100 vysokorýchlostných vlakov či podpis zmluvy so zahraničnými investormi, ktorí za minoritný podiel do projektu vložia svoje peniaze.
"Ak by opozícia tento projekt zrušila, náklady by boli také obrovské, že je ťažké odhadnúť ich rozsah," uviedol Marcin Horala z PiS, ktorý má vo vláde plán na starosť.
Na potrebe nového letiska sa nezhodnú ani ľudia z odvetvia leteckej prepravy. Niektorí analytici poukazujú, že prepravné kapacity súčasného varšavského letiska sa postupne vyčerpávajú. "Pre dopravcov LOT by (nové letisko) vytvorilo kapacitu pre rast a umožnilo by rozvoj jeho leteckej prepravy medzi zemepisnými východom a západom," povedal analytik John Strickland.
Skeptický je šéf maďarskej spoločnosti Wizz Air József Váradi, ktorý poukazuje na to, že podobné plány v minulosti sprevádzali oneskorenia a výrazné navýšenie nákladov. "V súčasnej dobe sa jedná o jediný projekt rozvoja letiska v celej Európe. Aká je pravdepodobnosť, že sa to podarí?" povedal serveru Politico.