Na nedávnej kultúrnej akcii v Dolnom Rakúsku vyvolal značné pobúrenie predaj lokálnej sýtenej vody menom Neger-Soda. „Je to v dnešnej dobe ešte v poriadku?“ pýtali sa ľudia.
Na fľašiach sa totiž nachádza nielen sporné slovo, ale aj v logu výrobcu je obrázok maura v sukni. Výrobca sa bráni. Neger je totiž jeho meno a logo sa mu páči.
Sporné fľaše si podľa rakúskeho regionálneho denníka Heute ako prvá všimla čitateľka Sylvia B. Logo aj meno výrobcu sa jej zdá nevhodné. Po nej sa čoskoro ozvali aj ďalší ľudia. Do redakcie nakoniec prišli stovky rozhorčených reakcií tých, ktorým meno a logo výrobcu nápoja prekáža.
„Je také logo v dnešnej dobe ešte vhodné?“ pýta sa 55-ročný Rakúšan, ktorý poukazoval na nedávnu kauzu z USA, keď slávny výrobca ryže Uncle Ben‘s musel vo svojom logu nahradiť muža tmavej pleti. Podobne argumentovali aj ďalší Rakúšania.
Pre majiteľov sodovkárne Horsta a Stefana Negerových z Mauternu v Dolnom Rakúsku preto nastali krušné chvíle. Svojim zákazníkom musia opakovane vysvetľovať, že meno Neger nie je marketingový trik, ale rodinné meno.
„Naše logo zdobí fľaše so sódovkou už viac ako päťdesiat rokov,“ hovorí osemdesiatročný majiteľ firmy Horst Neger. Rodinný podnik niekoľkoročnej generácie vyrába vlastnú značku Neger-Soda, ale vlastní tiež ovocnú limonádu. Obľúbené sú aj ďalšie lokálne známe nápoje, ako je Frucade alebo originálna limonáda Schmex.
Rozruch okolo loga je pre majiteľa nepochopiteľný: „Začína to byť naozaj otravné,“ dodáva podnikateľ. Podľa neho je maur milá postava. Napríklad kôň ako logo firmy sa k nám jednoducho nehodí. Čo mám urobiť? Je to len moje meno!“ argumentuje majiteľ spoločnosti.