Pomocou hackerských útokov, sabotáží a automatizovaných dezinformácií na sociálnych sieťach zmanipulovali viac ako 30 volebných procesov po celom svete. Skupina novinárov z niekoľkých európskych krajín odhalila tím izraelských kontraktorov. Za svoje služby si nechávali štedro zaplatiť.
Konzorcium novinárov, ktoré tím odhalilo, zahŕňa reportérov z 30 médií vrátane francúzskeho denníka Le Monde, nemeckého týždenníka Der Spiegel a španielskeho denníka El País.
Projekt, ktorý je súčasťou širšieho vyšetrovania dezinformačného priemyslu, koordinovala francúzska nezisková organizácia Forbidden Stories, ktorej cieľom je pokračovať v práci zavraždených, ohrozených alebo uväznených reportérov.
Skupinu, ktorú reportéri odhalili, vedie 50-ročný Tal Hanan, bývalý príslušník izraelských špeciálnych síl, ktorý teraz pracuje súkromne a používa pseudonymom Jorge. Do volieb v rôznych krajinách zrejme tajne zasahuje už viac ako 20 rokov, píše The Guardian.
Hanana a jeho spolupracovníkov, ktorí používajú názov Team Jorge, usvedčujú tajne zhotovené zábery a dokumenty, ktoré The Guardian zverejnil. Na detailné otázky ohľadom aktivít skupiny Hanan neodpovedal. Odmietol však, že by sa dopustil čohokoľvek nekalého.
Súkromná služba, ktorá má klientov aj v biznise
Team Jorge podľa Guardianu spravuje súkromnú službu, ktorá ponúka tajné ovplyvnňovanie do volieb, po ktorom nezostanú žiadne stopy. Skupina má tiež klientov z oblasti biznisu.
Hanan novinárom v utajení povedal, že jeho služby sú k dispozícii spravodajským agentúram, politickým kampaniam a súkromným spoločnostiam, ktoré chcú tajne manipulovať verejnou mienkou. Využívané podľa neho boli v Afrike, Južnej a Strednej Amerike, USA a Európe.
Zábery zo schôdzok, ktoré sa konali medzi júlom a decembrom minulého roka, tajne zaobstarali traja reportéri, ktorí sa vydávali za konzultantov pracujúcich pre politicky nestabilnú africkú krajinu. Rokovania boli vedené formou videohovoru a došlo aj k osobnému stretnutiu v neoznačenej kancelárii v priemyselnej oblasti asi 30 kilometrov od Tel Avivu.
Jednou z kľúčových služieb skupiny Team Jorge je sofistikovaný softvérový balík Advanced Impact Media Solutions alebo Aims. Ten ovláda tisíce falošných profilov na sociálnych sieťach Twitter, LinkedIn, Facebook, Telegram, Gmail, Instagram a YouTube.
Profily má v niektorých prípadoch aj na Amazone či Airbnb. Na viac ako šiestich hodinách tajne nahraných schôdzok Hanan a jeho tím hovorili o tom, ako vedia zhromažďovať spravodajské informácie o konkurentoch, okrem iného pomocou hackovania gmailových a telegramových účtov. Chválili sa tým, že podstrkujú legitímnym spravodajským portálom materiály, ktoré sú následne rozširované softvérom pre správu falošných profilov Aims.
Podstrčená sexuálna hračka
Ich stratégia sa zrejme sústredila najmä na narušovanie alebo sabotovanie konkurenčných kampaní: tím dokonca tvrdil, že nechal pomocou Amazonu doručiť do domu politika sexuálnu hračku, aby u jeho manželky vyvolal dojem, že má pomer.
V tíme sú podľa Hanana absolventi vládnych agentúr, ktorí majú skúsenosti s financiami, sociálnymi médiami a kampaňami, ale aj s psychologickou vojnou a pôsobia v šiestich kanceláriách po celom svete. Schôdzok sa zúčastnili štyria Hananovi kolegovia, vrátane jeho brata Zohara Hanana, ktorý bol označený za výkonného riaditeľa skupiny.
Vo svojom úvodnom prejave k potenciálnym klientom Hanan tvrdil, že má tím v Grécku aj v Spojených arabských emirátoch a že skupina bola zapojená do 33 prezidentských kampaní, pričom v 27 uspela. Neskôr tiež uviedol, že sa podieľa na dvoch „veľkých projektoch“ v USA, ale tvrdil, že sa v americkej politike priamo neangažuje.
Slabé miesto telekomunikačnej siete
Reportérom naznačil, že niektoré z jeho hackerských metód využívajú zraniteľnosť v celosvetovom signalizačnom telekomunikačnom systéme SS7. Ten je odborníkmi už desiatky rokov považovaný za slabé miesto telekomunikačnej siete.
Team Jorge reportérom v utajení povedal, že prijíma platby v rôznej podobe, vrátane kryptomien, ako je bitcoin, či v hotovosti. Tvrdil, že si za zákazku účtuje šesť až 15 miliónov dolárov.
Z uniknutých e-mailov však vyplýva, že Hanan v minulosti žiadal o oveľa skromnejšie honoráre. Jeden z nich naznačuje, že v roku 2015 si od dnes už neexistujúcej britskej poradenskej spoločnosti Cambridge Analytica vypýtal 160-tisíc dolárov za účasť na osemtýždňovej kampani v jednej latinskoamerickej krajine.
V roku 2017 sa Hanan znovu uchádzal o prácu pre Cambridge Analytica, tentoraz v Keni, ale poradenská spoločnosť ho odmietla s tým, že „400-tisíc až 600-tisíc dolárov mesačne a podstatne viac za krízovú reakciu“ je viac, než boli jej klienti ochotní zaplatiť.
Neexistujú žiadne dôkazy o tom, že by sa niektorá z týchto kampaní uskutočnila. Iné uniknuté dokumenty však odhaľujú, že keď Team Jorge v roku 2015 tajne pracoval na nigérijskom prezidentskom súboji, robil tak spoločne s Cambridge Analytica, píše The Guardian.