Americká ikona rýchleho občerstvenia pretavila v Rusku mleté mäso, žemľu a zemiaky na symbol tridsiatich rokov práce kapitalizmu. Značka nielen zmenila spôsob podnikania v krajine, ale prekonala aj všetky hospodárske krízy, vrtochy kleptokratických úradníkov aj postupy oportunistických konkurentov bez toho, aby výrazne zmenila svoj prístup. Lenže potom Vladimir Putin napadol Ukrajinu a aj McDonald‘s musel nakoniec priznať porážku a z krajiny odísť, píše portál Bloomberg.
Nie je to tak dlho, čo vlajková reštaurácia McDonald‘s na rušnom Puškinovom námestí v Moskve dokončila redesign. Pobočka, ktorá sa stala od roku 1990 symbolom slobodného podnikania v Rusku a tiež mocným turistickým lákadlom, bola vôbec prvou prevádzkarňou značky v tejto krajine a dlhé roky aj najvyťaženejšou na svete. Zostala po dlhé desaťročia rovnaká, kým spoločnosť v roku 2020 neoznámila, že ju pri príležitosti 30. výročia jej vzniku zmodernizuje.
Vloger v nasledujúcom videu opisuje svoju návšteviu reštaurácie Chutne & bodka, ktorá momentálne využíva dieru na trhu, ktorá vznikla po odchode McDonald‘s:
Nový vzhľad obchodu mal podľa dizajnérov evokovať jasne rozpoznateľnú neutralitu. Červené a žlté akcenty v interiéri nahradil betón, nerezová oceľ a drevo v zemitých odtieňoch. Najväčšou ozdobou obchodu však bola nová fasáda. Tá mala McDonald‘s a Moskvu vizuálne spojiť do jedného spoločného priestoru. Nechýbala ani dvojposchodová stena zo zrkadlového skla, ktorá odrážala ruch na námestí.
Chutne a bodka
Kvôli covidu sa prestavba reštaurácie pretiahla až do roku 2022 a skončila vlani vo februári – práve vo chvíli, keď Putin napadol Ukrajinu. Nasledujúci mesiac spoločnosť McDonald‘s, rovnako ako desiatky ďalších západných značiek, pozastavila činnosť v Rusku. V máji z trhu úplne odišla a predala všetky svoje aktíva banskému oligarchovi Alexandrovi Govorkovi. Z reštaurácie na Puškinovom námestí je teraz nový žiarivý podnik menom Vkusno & točka (Chutne & bodka). Pod povedomým oranžovým logom pripomínajúce písmeno „M“ ponúka v podstate to isté, čo jeho predchodca.
Už dlhú dobu je stratégiou spoločnosti McDonald‘s na zahraničných trhoch prispôsobovať sa vkusu, chutiam a kultúrnym záľubám miestnych zákazníkov. Keď však brand prišiel do Ruska, urobil pravý opak. Predstavil sa ako niečo úplne nové pre ľudí žijúcich v komunizme. „Keď nemôžete ísť do Ameriky, príďte aspoň do McDonald‘s,“ doberali si vtedy reklamy v sovietskej ústrednej televízii zákazníkov.
Od roku 2015 do roku 2022 sa počet prevádzok McDonald‘s zvýšil z približne 500 na 853. Dokonca aj počas pandémie pridala značka 55 nových pobočiek vrátane prvej na východnej Sibíri. Drive-thru prevádzky prezývané v Rusku McAutos trhali rekordy v predajoch. V marci 2020 Kremeľ dokonca zaradil McDonald‘s medzi svoje nosné podniky, čo je status oprávňujúci na získanie štátnej pomoci. Tá bola do tej doby vyhradená len štátom prevádzkovaným podnikom, ako sú Gazprom, Aeroflot alebo Rostelecom. Ale potom prišla Ukrajina. Ruské obchody Apple Store sa odmlčali, spoločnosti Nike Inc., Hermès International a Levi Strauss & Co. postupne zastavili predaj.
Akcionári začali tlačiť na firmu, aby sa zo zeme tiež stiahla. Dňa 8. marca 2022 spoločnosť McDonald‘s oznámila, že dočasne prerušuje prevádzku. Situáciu označ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.