Volá sa Alpha Dia, má 24 rokov a žije v Hamburgu. V Česku sa mu v posledných dňoch dostalo pozornosti kvôli komentárom na facebookovej stránke reťazca Lidl.
Dia je totiž černošským modelom, ktorého zobrazenie v letáku rozzúrilo rasistov. O nepochopiteľnom pozdvihnutí kvôli zaradeniu černošského modela do letáku vo veľkom informovali aj nemecké médiá.
"Naháňa mi to strach"
Denník F.A.Z. preto Alpha Dia vyhľadal a urobil s ním rozhovor. Toho podľa jeho vlastných slov reakcie na jeho fotografiu šokovali.
"Stretávam sa s modelmi z celého sveta, tiež z Česka. Praha je medzinárodne orientované mesto. Ak sa napriek tomu tak veľa Čechov obáva "vyhladenia bielej rasy", tak to asi budú podobne vnímať aj niektorí Nemci a ľudia v ďalších krajinách. To mi naháňa strach," reagoval Dia.
Verbálne útoky na Lidl kvôli jeho zobrazeniu v letáku určenému pre český trh sa začali objavovať v stredu. Jeden z prvých útokov na Lidl smeroval Vítězslav Novák, hlásiaci sa k strane SPD Tomia Okamuru (podľa webu SPD je jej pražským šéfom).
"Od letáku v Českej republike čakám typických českých modelov a nie multikultúrny dovoz," napísal. Množstvo ďalších bolo v podobnom duchu.
Lidl si však za zobrazením černocha stojí a čoskoro sa na jeho facebookovej stránke začalo objavovať aj množstvo pozitívnych odkazov zákazníkov.
Na vlnu záujmu z Česka reagoval Alpha Dia s humorom. Počas piatku dal na svoj instagramový profil fotku s nápisom "Mám rád Česko" a hashtag "české pivo je lepšie ako nemecké".
Letáky sú určené pre mnoho krajín
Dia pripomenul, že letáky pre Lidl sa robia v Nemecku s modelmi z mnohých krajín a pre mnohé krajiny sú tiež určené. Aby sa teda pre tuzemský trh vyrábali extra propagačné materiály "s českými modelmi pre Čechov", nedáva zmysel.
"Spoločnosť (Lidl - pozn. red.) chcela svoj produkt čo možno najlepšie prezentovať, a to aj na černošskom modelovi," vysvetľuje Dia. K nemu samotnému sa dostala iba jediná reakcia a tá bola pozitívna.
Niektoré firmy sa podľa jeho mienky chcú podobným reakciám vyhnúť, a preto preferujú automaticky bielych modelov.
"Čím je človek tmavší, tým ťažšie to tu má," hovorí s tým, že on sám má väčší úspech v Paríži alebo Miláne ako v Nemecku.
Nedokáže však zhodnotiť, či ide o všeobecný problém nemeckej módnej branže alebo len prípad jeho osoby. Dodáva tiež, že sa na svetových mólach objavuje v poslednej dobe dosť černošských modelov.
Alpha Dia však pociťuje rastúce napätie v Európe i osobne mimo svoju profesiu.
"Vo vlaku na človeka v posledných rokoch stále častejšie smerujú nepríjemné pohľady alebo si musí vypočuť hlúpe komentáre," opisuje svoje skúsenosti.