Vyšetrovatelia zatiaľ neurobili žiadne oficiálne vyhlásenie k príčine pondelkovej leteckej havárie v Kolumbii, pri ktorej zahynulo 71 ľudí, médiá s odvolaním sa na svoje zdroje a leteckých expertov čoraz častejšie špekulujú o možnom nedostatku paliva.
K tejto teórii okrem iného prispieva fakt, že zrútené lietadlo Avro RJ85 malo dolet 2965 kilometrov, a to je presne vzdialenosť naplánovaného tragického letu medzi bolívijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínom.
"Nemôžeme nič vylúčiť. Vyšetrovanie pokračuje a my čakáme na výsledky," citovala agentúra AP vyslúžilého generála bolívijského letectva Gustava Vargasa, ktorý stojí na čele aeroliniek Lami. Práve stroj tejto spoločnosti sa v noci na utorok v hornatej oblasti strednej Kolumbie zrútil.
Brazílsky denník Globo s odvolaním na Vargasa napísal, že pilot mal v letovom pláne tankovanie v bolívijskom meste Cobija, poprípade v kolumbijskej metropole Bogota, ale neurobil tak. Vargas sa domnieva, že pilot počas letu do Medellínu netankoval, pretože to zrejme nepotreboval. Dodal, že aerolinky rovnakú cestu podnikli už dvakrát. Neoznámil však, či lietadlo malo medzipristátie kvôli tankovaniu.
Doletové možnosti stroja si podľa dlhoročného poradcu amerických leteckých úradov Hansa Webera zaslúžia dôkladné preverenie. Pripomenul, že letecká vzdialenosť medzi miestom štartu a pristátia sa obvykle stanovuje podľa najkratšej trasy, hoci piloti málokedy kvôli turbulenciám a rôznym zmenám kurzu letia priamo. Dodal, že sa vzhľadom k doletu lietadla obáva toho, či piloti nešli vo výpočtoch príliš na hranu možností.
Mnohí leteckí odborníci tvrdia, že nehody spôsobené nedostatkom paliva sú výnimočné. Globo však napísal, že v čase príletu tragického letu sa k letisku v Medellíne približovali celkom štyri lietadlá. Prvý z nich podľa nemenovaného predstaviteľa kolumbijského úradu pre civilné letectvo dostalo prednosť, lebo hlásilo nedostatok paliva. Potom riadiacej veži oznámil let Lamia, že má rovnaký problém, napísal Globo.
O nedostatku paliva hovoril podľa médií tiež jeden z dvoch preživších členov posádky. Médiá tiež zmieňujú výpovede záchranárov, ktorí na možný nedostatok paliva tiež poukázali vzhľadom na to, že trosky stroja sa nevznietili. Denník Daily Mirror pritom v utorok uviedol, že pilot palivo pred nehodou vypúšťal, aby sa vyhol explózii a vznieteniu po náraze.
Niektorí obyvatelia v mieste havárie podľa Reuters vypovedali, že nepočuli motory. "Preletelo nad mojím domom, ale nepočul som žiadny hluk, motor určite nefungoval," citoval Reuters jedného z miestnych.
Vyšetrovatelia špekulácie o nedostatku paliva nijako nekomentujú, potvrdili však, že aj touto hypotézou sa budú pri objasňovaní zaoberať. Úrady aj vyšetrovatelia tiež zmieňujú, že pilot pred haváriou hlásil problémy s elektrinou.
Sedemnásť rokov starý štvormotorový hornoplošník strednej veľkosti British Aerospace 146 vo verzii Avro RJ85 podľa bolívijského úradu pre civilné letectvo technicky prešiel pred štartom kontrolou, ktorá žiadne problémy neodhalila.