Holandský pilot Jan Cocheret sa vo svojom článku pre špecializovaný časopis Piloot en Vliegtuig (Pilot a lietadlo) obával, že bezpečnostné opatrenia sa môžu obrátiť proti pilotovi lietadla.
Stalo sa tak necelé dva mesiace pred tragédiou Airbusu A320 spoločnosti Germanwings, pri ktorej zahynulo 150 ľudí. „Dúfam, že sa nikdy nedostanem do situácie, keď pôjdem na záchod, vrátim sa a zistím, že dvere do kabíny nepôjdu otvoriť," písal holandský pilot. Informáciu priniesol denník The Daily Telegraph.
Holandský pilot potom tesne po tragédii vo francúzskych Alpách napísal na Facebooku: "Tento strašný scenár sa bohužiaľ stal realitou."
Cocheret varoval pred možnou labilitou druhého pilota. Tak ako tomu bolo pri tragédii Airbusu, keď sa kopilot Andreas Lubitz zamkol v kokpite a potom nasmeroval lietadlo smerom k zemi.
Hlavný pilot sa nevedel dostať dovnútra. "Často si vážne hovorím, kto to vedľa mňa v kokpite vlastne sedí. Môžem si byť vôbec istý, že mu môžem veriť? Lebo mohlo sa mu v živote niečo vážne stať a nedokáže sa s tým vyrovnať,“ píše sa v článku holandského pilota.
Goed verhaal van B777-captain (en mijn zeer gerespecteerde ex-collega bij Air Holland) Jan Cocheret in de @volkskrant pic.twitter.com/Z2X28UjaJB
— Guido den Aantrekker (@GdenAantrekker) 28. Březen 2015
Cocheret dokonca upozornil na niekoľko prípadov, kedy sa to naozaj stalo. Napríklad v novembri 2013, kedy kapitán letu smerujúceho z mozambického Maputa do angolskej Luandy zámerne spôsobil haváriu a zavinil smrť 33 ľudí na palube.
"Čakal, až jeho kolega odíde z kokpitu. Akonáhle sa to stalo, poslal stroj k zemi do namíbijskej púšte. Posledný zvuk na záznamovom zariadení je zúfalé búšenie na zamknuté dvere do kabíny," napísal Cocheret.
Pilot dodal, že existuje spôsob, ako sa dostať do kabíny späť. „Pokiaľ ale človek, ktorý je vo vnútri, túto možnosť znemožní - vstupným bezpečnostným kódom - tak vám nezostane nič iné, než si sadnúť k pasažierom a čakať, čo sa stane."