Takmer dva a pol milióna nenávistných komentárov na adresu menšín alebo niektorých sociálnych skupín sa počas posledného roka objavilo na českom internete. Viac ako štyridsať osobností v novej kampani iniciatívy HateFree Culture upozorňuje na to, že nenávistné komentáre, takzvané hejty, sa netýkajú len príslušníkov menšín.
Kampaň nazvanú Sme v tom spoločne tvoria série portrétov osobností s konkrétnymi nenávistnými komentármi, ktorými ich napádali z veľkej časti anonymní diskutujúci na sociálnych sieťach či v internetových diskusiách.
Milióny hejtov ročne
Podľa iniciatívy HateFree Culture, ktorá v spolupráci s databázou spoločnosti Yeseter komentáre na "českom internete" dlhodobo monitoruje, sa ich len počas roka vyrojilo takmer dva a pol milióna.
"Kamarátka má mačku, ktorá čaká mačiatka, je krajšia ako táto opica a napriek tomu sa tým v Blesku nechváli," napísal napríklad anonymný diskutujúci na adresu herečky Sandry Novákovej v spojitosti s článkom o jej tehotenstve.
Spevák Jan Bendig zverejňuje správu od Marka D.: "Najradšej by som ťa ty cigánik utopil a vymlátil celú tvoju rodinu." Terčom urážlivých alebo nenávistných komentárov sa stala aj v súvislosti so svojou tvorbou spisovateľka Irena Obermannová: "Ty pravdoláskarská plesnivá "špinDÍRO", sama si nechutná," napísal diskutér, ktorý si hovorí wojtylak.
"Postrieľať !!!" napísal Vlastimír N. pod fotografiu moslimky Ireny s jej deťmi pred niekoľkými mesiacmi v rámci kampane Nie mojím menom. Jiří S. zas mal potrebu zdieľať na adresu spisovateľky Kataríny Tučkovej nasledujúcu urážku: "Tučková a jej podobní sú spodina a hanba nášho národa. Chce sa len zviditeľniť. "
Vyše 40 osobností v kampani
"Cieľom videa i fotografií je poukázať na fakt, že s hejtmi v online priestore sa môže stretávať každý z nás, a zďaleka nie len pre svoju príslušnosť k nejakej náboženskej, sexuálnej alebo etnickej skupine. Často sa totiž terčom urážlivých komentárov stávajú aj ľudia kvôli svojmu vzhľadu, názorom, životným skúsenostiam, profesii a množstvu ďalšieho," popisuje Lukáš Houdek z HateFree Culture. "Je preto v záujme nás všetkých, aby sme sa snažili online priestor kultivovať a predovšetkým sami premýšľali, než niečo podobné napíšeme," dodáva.
Do kampane sa zapojilo vyše štyridsať osobností, ktoré sa nechali odfotografovať vo svojom každodennom živote pri bežných činnostiach. Ich portréty sprevádzajú nenávistné a urážlivé komentáre, ktoré im prišli e-mailom, objavili sa ako komentáre pod príspevkami na Facebooku alebo v diskusných fórach.
Medzi fotografovanými sú aj moslimovia, Vietnamci, Rómovia, seniori, ľudia s odlišnou sexuálnou orientáciou, ľudia s ochorením HIV či bývalí užívatelia drog pod.
Skupiny, na ktoré najčastejšie mieria nenávistné komentáre, sa podľa Houdka v čase menia. "V súčasnosti pribudli napríklad skupiny "utečenec" alebo "migrant", ktoré predtým nikoho príliš nezaujímali. Pred januárovými útokmi v Paríži sa toľko nehovorilo ani o moslimoch, skôr to boli Rómovia. Všeobecne platí, že nenávisť k jednej skupine zvýši nenávisť k iným skupinám. To sa dlhodobo potvrdzuje. A tiež to, že ľudia, ktorí hejtujú jednu skupinu, často hejtujú aj iné, teda popri moslimoch napríklad aj Rómov, gayov a tak ďalej," vysvetľuje Houdek.