Nepriaznivá situácia ruskej ekonomiky a rozpočtový deficit na úrovni troch percent HDP doháňa politické špičky v Moskve k neobvyklým riešeniam. Najnovšou iniciatívou, ktorá má zlepšiť ruské ekonomické vyhliadky do budúcnosti je možná privatizácia strategických podnikov. Zmeniť majiteľa tak môže nielen aerolinka Aeroflot, ale aj ropný gigant Rosnefť či Ruské železnice a jedna z najväčších bánk VTB. „Predmetné spoločnosti možno pokladať za dôležité. Ak by bola cena ropy priaznivejšia, nebolo by nutné sa ich takýmto spôsobom zbavovať,“ uviedol pre HN Jevgenij Nadoršin, hlavný ekonóm moskovskej MTS Bank.
Hľadajú sa investori
Predaj strategických podnikov má svoje výhody aj nevýhody. „Privatizáciou je možné ihneď získať potrebné finančné prostriedky. V prípade potreby sa môžu podniky pomocou zákonov zaviazať s činnosťou vlády,“ tvrdí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord. Privatizáciu však možno spájať aj s rizikom. „Existuje hrozba, že sa k podnikom dostanú oligarchovia. Namiesto trhovej súťaže by sa tak v Rusku len upevnil vlastnícky oligopol,“ tvrdí Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky. Hovorca ruského prezidenta Dmitrij Peskov sa vyjadril, že o privatizáciu sa môžu zaujímať aj firmy zo zahraničia. Pre tie však takýto obchod nebude až taký výhodný kvôli stále platným sankciám Západu voči Rusku. „Predpokladám, že o privatizáciu sa budú zaujímať ázijské krajiny. Nedá sa však vylúčiť, že sa môže prihlásiť aj niekto z Európy,“ myslí si Nadoršin.
O podiely vo vybraných ruských strategických podnikoch sa však podľa zahraničných médií môžu pobiť ruskí oligarchovia. „Mená nepoznáme, ale možností je hneď niekoľko,“ tvrdí Nadoršin, no detaily odmieta komentovať. O Vladimirovi Putinovi je však známe, že si vo svojom okolí udržiava vplyvných podnikateľov, ktorí mu pomohli aj pri postupe v jeho politickej kariére.
Sprivatizuj, čo môžeš
Nie je to prvýkrát, čo sa v Rusku privatizuje. Prvé pokusy začal Putinov predchodca Boris Jeľcin. „V tých časoch sa hovorilo o tzv. Katastrojke, pretože privatizácia spôsobila viac problémov ako úžitku. Musíme si počkať, či tento krok bude mať pozitívny efekt,“ uzatvára Nadoršin. Otázkou podľa Nadoršina je, či sa Rusku podarí vôbec začať a doviesť privatizáciu do úspešného konca, a či sa podiely v spoločnostiach podarí predať za cenu, ktorá by bola pre krajinu prínosom.
Arkadij Rotenberg
Podnikateľ z Petrohradu je blízkym priateľom prezidenta Vladimira Putina. V minulosti dokonca spolu trénovali džudo. Spolu so svojím bratom Borisom je vlastníkom spoločnosti Strojgazmontaž, ktorá sa zaoberá výstavbou potrubí a elektrických sietí. Po anektovaní polostrova Krym dostal Rotenberg od Putina zákazku na výstavbu mosta, ktorý má prepojiť polostrov s ruskou pevninou. Momentálne sa nachádza na sankčnom zozname Spojených štátov.
Majetok:1,23 miliardy dolárov
Genadij Timčenko
Majiteľ investičnej skupiny Volga Group podniká najmä v oblasti energetiky, dopravy a infraštruktúry. Pod patronátom má aj železničného dopravcu Transoil a poisťovňu Sogaz. Je tiež v predstavenstve ruskej Kontinentálnej hokejovej ligy a podobne ako Rotenberg má priateľské vzťahy s prezidentom Putinom. V minulosti spoluvlastnil schránkovú spoločnosť Guvnor na Cypre. Jej akcií sa však vzdal len deň predtým, ako sa ocitol na sankčnom zozname Spojených štátov.
Majetok:15,3 miliardy dolárov
Ališer Usmanov
Ruský magnát sa narodil v Uzbekistane. Je majoritným vlastníkom priemyselného konglomerátu Metalloinvest, cez ktorý podniká vo viacerých odvetviach od energetiky cez dopravu až po metalurgiu. Vlastní aj vydavateľský dom Kommersant, ktorý vydáva ekonomický denník rovnakého mena. Vo vlastníctve má tiež teleoperátora Megafon a je spolumajiteľom portálu Mail. ru, ktorý je najväčším a najznámejším internetovým portálom rusky hovoriacich krajín.
Majetok:19,6 miliardy dolárov
Roman Abramovič
Ruský podnikateľ, investor a niekdajší politik žije momentálne v Londýne. Nestratí sa však ani v Kremli. Kým bol prezidentom v Rusku Boris Jeľcin, bol to práve Abramovič, ktorý odporúčal Putina ako možného budúceho prezidenta. Svoje podnikanie rozvíja nielen v Rusku, ale aj vo Veľkej Británii, kde je spolumajiteľom investičnej skupiny Millhouse LLC. Známejší je však ako vlastník futbalového klubu Chelsea Londýn.
Majetok:7,8 miliardy dolárov
Michail Prochorov
Rodený Moskovčan je nielen úspešný podnikateľ, ale skúšal to aj v politike. V roku 2012 dokonca kandidoval na funkciu prezidenta Ruskej federácie. Skončil tretí so 7,94 percenta. Vlastní metalurgickú spoločnosť Noriľsk Nickel, ktorá je najväčším svetovým producentom niklu a paládia. V minulosti viedol spoločnosť Polyus Gold, ktorý je najväčším producentom zlata v Rusku. Žije aj v Spojených štátoch, kde vlastní basketbalový tím Brooklyn Nets.
Majetok:10,9 miliardy dolárov
Ktoré spoločnosti sa chystá Rusko privatizovať?
Aeroflot
Tieto aerolinky sú najväčšími v Rusku. Spolu s flotilou, ktorú tvorí 162 lietadiel, vlastnia aj viaceré dcérske spoločnosti ako Pobeda či Donavia. Aeroflot zamestnáva 30-tisíc ľudí a jej ročný čistý príjem za rok 2013 bol 9,14 miliardy dolárov.
Alrosa
Spoločnosť vznikla ešte v roku 1992 a zaoberá sa ťažbou diamantov. V tomto segmente sa radí medzi najväčšie na svete. Ťaží v Jakutsku, Archangeľskom regióne aj v Afrike. Viac ako 28 percent svetovej ťažby diamantov má pod palcom práve tento gigant.
Rosnefť
Spoločnosť vlastnená ruskou vládou je lídrom v ťažbe a spracúvaní ropných produktov. Rosnefť získala na vážnosti ešte viac po tom, ako v roku 2013 ovládla v dražbe niekdajší ropný gigant Jukos, ktorý vlastnil Michail Chodorkovskij.
Bašnefť
Spoločnosť z baškirského mesta Ufa sa podobne ako Rosnefť zaoberá ťažbou a spracovaním ropy. V minulosti ju vlastnila sovietska vláda, ale počas Jeľcinovej privatizácie ju získali súkromníci. V polovici roka 2014 sa stala väčšinovým vlastníkom opäť ruská vláda.
VTB Bank
Banka VTB sa radí medzi najväčšie univerzálne banky v krajine. Svoje pobočky má nielen v Rusku, ale aj v niektorých krajinách Európy, Ázie či Afriky. Spoločnosť je registrovaná v Petrohrade, hlavné sídlo má však v Moskve.
Russian Railways
Ruské železnice vznikli v roku 1992 a sú najväčším železničným osobným aj nákladným prepravcom, V roku 2012 sa zaradili do trojice najväčších dopravných spoločností sveta. Vlastnia aj železničnú sieť v celkovej dĺžke 86-tisíc kilometrov.
Sovcomflot
Prepravná spoločnosť sa zaoberá v prvom rade distribúciou petroleja, ropy a plynu pomocou nákladných lodí. Je najväčšou lodiarenskou spoločnosťou v Rusku. Od svojho vzniku v roku 1995 bola vždy pod kontrolou ruskej vlády.