StoryEditor

Najdlhší zavesený most sveta bude v Grécku

06.07.2004, 00:00
Iné meno ako Most Charilaosa Trikoupisa toto veľkolepé staviteľské dielo hádam ani mať nemôže: práve Trikoupis bol totiž vizionárom, ktorý ešte v roku 1889 požiadal inžinierov, aby preverili možnosť výstavby mosta cez Korintský záliv. Tí však cúvli, zámer sa im zdal príliš odvážny. Ale ten istý posudok vydala grécka inžinierska komora ešte aj v roku 1992!

Dnes však most stojí a v celej svojej kráse sa vznáša nad tyrkysovým morom medzi Peloponézskym polostrovom a západogréckou pevninou. Koncom mája stavbári usadili na svoje miesto poslednú časť mostového poľa a v polovici augusta po ňom prejdú prvé autá.
S dĺžkou 2 252 metrov je to najdlhší zavesený most na svete. Medzi divy novodobej vedy a techniky však dielo nezaraďujú len rozmery. "Museli sme sa vyrovnať s celým klbkom problémov - hĺbkou mora v týchto miestach, so silným prúdením, s nestabilným dnom", hovorí Jean-Paul Teyssandier, riaditeľ francúzsko-gréckeho konzorcia Gefyra, ktoré most postavilo a bude riadiť i jeho prevádzku. Náklady naň dosiahli 771 miliónov eur.
Iste najväčšou výzvou bolo seizmické nebezpečenstvo. Korintský záliv leží v miestach zemského zlomu, takže Peloponézsky polostrov sa každý rok od pevniny vzďaľuje o niekoľko milimetrov. "To samo osebe by nebolo problémom, ide však o to, že pri skutočne silnom zemetrasení by sa vzdialenosť jediným razom mohla zväčšiť aj o dva metre." K takému zemetraseniu síce štatisticky dochádza len raz za dvetisíc rokov, ale vylúčiť sa nedá. Podobne zradným sa ukázalo morské dno, na ktorom dnes stoja štyri piliere. Až do úrovne 500 metrov pod ním geológovia našli len piesok a štrk. Pôda s touto konzistenciou by sa pri zemetrasení mohla premeniť na trasúci sa puding.
Konštruktéri sa preto rozhodli napokon pre podobný princíp, aký sa používa na ukotvenie ropných vrtných plošín. Piliere na morskom dne len stoja, pričom ich priemer v päte dosahuje neuveriteľných 90 metrov. Sú vysoké 225 metrov, z toho 160 metrov nad hladinou. Každý váži 70 000 ton a sú dosiaľ najväčšími piliermi, aký kedy vyrobila ľudská ruka.
Podobne odvážne je aj upevnenie mostných polí. Tie sa neopierajú o piliere, ale sú zavesené na 368 spletených lanách. Vozovka sa preto môže po celej dvojkilometrovej dĺžke voľne vznášať v priestore a v prípade zemetrasenia pôsobiť ako kyvadlo, ktoré absorbuje energiu. Jazdné pásy sa po stranách od osy môžu vychýliť až o 3,5 metra.
Mýto pri prejazde mostom bude stáť desať eur a spoločnosť Gefyra ráta s 11-tisícmi vozidiel denne. Pre prvých päť rokov konzorcium ráta s ročným ziskom pred zdanením vo výške asi 45 miliónov eur. Koncesia je na 35 rokov, potom prejde most do vlastníctva gréckeho štátu.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
20. september 2024 04:36