StoryEditor

Nemecko zachvátil vírus on-line hier

22.01.2008, 23:00
Novodobý druh závislosti nepostihuje iba deti, ale aj dospelých hráčov.

Pán Qui Chengwe opakovane prebodol svojho protihráča z obľúbenej on-line hry. A dôvod? Ukradol totiž jeho virtuálny meč, ktorý výhodne predal. Qui sa po virtuálnej krádeži obrátil na políciu, v Číne však nie je zákon, ktorý by vlastníctvo neexistujúcej veci upravili. Zhrozený "majiteľ" preto stratil nervy a riešil to svojským spôsobom. "Zlodeja" surovo zabil, už však reálne. Nešťastný príklad toho, ako závislosť od on-line hier môže vniknúť do reálneho života. Najnovšie výskumy ukazujú, že tento trend zasiahol aj Nemcov. Podľa nich každý desiaty hráč javí známky závislosti.

Masovky vedú
Virtuálne hry sa stávajú novodobým druhom závislosti. "Na rozdiel od drogových závislostí je závislosť od počítačových hier v spoločnosti považovaná skôr za charakterový nedostatok ako za chorobu," tvrdí Jakob Hein, vedúci centra závislostí v Berlíne. Je však rovnako nebezpečná pre rodinné vzťahy ako "klasické" závislosti.
Experti to považujú za šíriacu sa chorobu, ktorú zatiaľ krajiny nevedia liečiť. "Väčšina špecialistov sa domnieva, že je načase začať brať ,kyberzávislosť#145# vážne," povedal Jean-Luc Vénisse, šéf oddelenia adiktológie jednej z francúzskych nemocníc.
Najväčšie riziko vzniku nutkavej potreby hrať nevyvolávajú akčné ani strategické hry, ale takzvané masové internetové hry, kde sa hráči "prevteľujú" do rôznych úloh. Hráči prichádzajú vzájomne do kontaktu. Dej hry sa však vyvíja aj vtedy, keď účastník nie je práve pripojený. Ten potom trpí pocitom, že o niečo prichádza, alebo že ho ostatné postavy fiktívneho sveta vylúčia zo svojho stredu.

Šíri sa to aj k nám
Tento fenomén sa dostáva aj na Slovensko. "Určite to zatiaľ nepredstavuje nejaký masový problém, rozhodne to však netreba podceňovať," myslí si Jozef Benkovič, primár Odborného liečebného psychiatrického ústavu na Prednej Hore. Väčšinou sa týka detí a mladých ľudí v období od 12 do 17 rokov. Benkovič pritom vidí najväčší problém v agresivite hier. "Najmä menšie deti nevedia odhadnúť, čo je realita, čo je hra, preto sa agresivita ľahko dostáva do krvi. Tu by si to mali ustriehnuť rodičia, mali by sa zaujímať, aké hry ich deti hrajú a koľko času trávia za počítačom." Táto novodobá závislosť však neobchádza ani dospelých.
Nadšenie z počítačových hier predstavuje pre mnohých vlastne únik z reality. "Zaujímavé je to, že meníte svoju identitu. Skutočný svet je o zodpovednosti, virtuálny o niečom inom. Mnohých láka pocit víťazstva, vzrušenia, adrenalínu, realizujú ego, svoje ja. Dosahujú to, čo sa im v bežnom živote nedarí," vysvetlil Benkovič.
Podľa riaditeľa Centra pre liečbu drogových závislostí v Bratislave Ľubomíra Okrúhlicu má táto "závislosť" často nejakú príčinu. "Väčšinou je to prejav inej duševnej poruchy, depresie, stresovej poruchy, ktoré môžu vyplývať z rodinných vzťahov, vzťahov medzi súrodencami."

Tvrdá liečba
Prvenstvo s týmto problémom má Čína. V krajine je okolo 20 miliónov používateľov internetu mladších ako 18 rokov, pričom asi 13 percent z nich je od počítača závislých. Úrady to považujú za hlavnú príčinu kriminality medzi mládežou. Preto zakázali prístup detí do internetových kaviarní. Navyše zriadili akési odvykacie centrum, ktoré pri liečbe kombinuje terapeutické metódy s tvrdou vojenskou disciplínou.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
22. november 2024 04:54