Hlavnou vyšetrovacou verziou nedeľnej katastrofy lietadla Suchoj Superjet 100 ruskej spoločnosti Aeroflot je chyba pilota a pozemného personálu. Napísal to dnes moskovský denník Kommersant s odvolaním sa na zdroje blízke vyšetrovaniu.
Pri nešťastí zomrelo 41 zo 78 ľudí na palube, doteraz sa za najpravdepodobnejšiu príčinu nešťastia označoval úder blesku.
Prvou chybou pilota bolo rozhodnutie preletieť búrkovým frontom. Kvôli poruche rádiovej komunikácie sa potom lietadlo dostalo do zložitej, ale nie fatálnej situácie, píše ruský denník.
Pristátie bolo podľa expertov unáhlené, posádka mala najskôr z nádrží vypustiť všetko palivo. Namiesto toho stroj pristával s maximálnou záťažou.
Riadili to ručne
Pristátie bolo riadené ručne, pretože automatické systémy zlyhali. Podľa Kommersantu vyšetrovanie ukázalo, že piloti pri ňom prekročili bezpečnú rýchlosť a navyše klesali príliš prudko, takže stroj tvrdo narazil a odskočil.
Podľa skorších správ lietadlo narazilo do pristávacej plochy štyrikrát, údery zničili podvozok a jeho úlomky zasiahli palivovú nádrž, ktorá explodovala. Od nej sa plamene bleskovo rozšírili na motory a zadnú časť trupu.
Pilot lietadla Denis Jevdokimov podľa dnešných správ ruských médií tvrdí, že postupoval podľa procedúr predpísaných pre pristávanie s maximálnou záťažou. Prečo stroj pristál tak tvrdo, údajne nevie.
Preverujú aj hasičov
Vyšetrovatelia preverujú aj činnosť pozemných služieb, hlavne hasičov, napísal Kommersant. Povely vyhlasujúce pohotovosť boli vydané neskoro, hasiči na miesto dorazili tri minúty od poplachu, ale oveľa neskôr, než lietadlo začalo horieť.
V pondelok letiskové záchranné služby vydali správu, že sa hasiči k horiacemu lietadlu dostali za 55 sekúnd, pričom predpisy vraj nariaďujú maximálne 90 sekúnd.
Agentúra TASS dnes oznámila, že počet hospitalizovaných sa z pôvodných šiestich zvýšil na desať. Medzi zranenými sú traja členovia posádky, väčšina ľudí prevezených do moskovských nemocníc je vo vážnom stave.