Znečistenie vzduchu v niektorých metropolách Európy je také silné, že niekoľkodňový pobyt v nich zaťaží organizmus rovnako ako vyfajčenie jednej až štyroch cigariet. Uvádza sa to v rebríčku, ktorý na základe vedcami zostaveného vzorca publikovala mimovládna organizácia Transport & Environment (T&E, Doprava a životné prostredie) so sídlom v Bruseli.
Organizácia sa zamerala na stav ovzdušia v desiatich turistami najviac navštevovaných mestách. Nameranú kontamináciu ovzdušia škodlivými mikročasticami potom konvertovala na počet vyfajčených cigariet.
Na základe svojej analýzy dospela k záveru, že štvordňový pobyt v Paríži, Viedni, Ríme a Amsterdame má na organizmus človeka rovnaký účinok ako vyfajčenie dvoch cigariet. Rovnako dlhý pobyt v Londýne sa rovná účinku po vyfajčení dva a trištvrte cigarety.
O niečo horšie je na tom Miláno (tri cigarety) a úplne najhoršie dopadli Praha a Istanbul, ktoré so štyrmi cigaretami vedú rebríček najviac znečistených miest.
Najlepšie zo sledovaných miest skončili Barcelona a Dublin, kde sa strávenie štyroch dní vyrovná vyfajčeniu len jednej cigarety.
Dovolenka medzi štyrmi stenami?
Šéf kampane za kvalitu ovzdušia v rámci T&E Jens Müller podľa Le Parisien pripomenul, že keď je miera znečistenia vzduchu v mestách vysoká, odporúča sa nezdržiavať sa vonku a nešportovať.
Pripomenul však, že trávenie dovolenky v meste spočíva vo veľkej miere práve v prechádzkach po uliciach či občerstvovaní sa na terasách reštaurácií, takže je to, „akoby sme turistov nútili fajčiť, a to aj deti“.
Je to, akoby sme turistov nútili fajčiť, a to aj deti.
Podľa Müllera sú turisti, keď si vyberajú miesto dovolenky, v súčasnosti oveľa citlivejší na problematiku znečisťovania ovzdušia. Stáva sa, že sa radšej vzdajú návštevy veľkých čínskych miest ako Peking alebo Hongkong, aby svoj organizmus nevystavovali riziku a záťaži.
Turisti odídu, obyvatelia zostanú
Cieľ kampane s ekvivalentom cigariet nechcene vyfajčených turistami však podľa portálu Politico nie je primárne o turistoch. T&E chce podľa bruselského média prostredníctvom tohto rebríčka prepočítaného na všeobecne známu mieru škodlivosti cigaretového dymu poukázať na menej očividné hrozby spojené so životom vo veľkomestách.
Ich obyvatelia sa znečisteniu - narozdiel od turistov, ktorí do tých miest skrátka nejdú - vyhnú len tak, „že prestanú dýchať“, vysvetľuje Jens Müller. Politico pritom poukazuje na fakt, že znečistenie ovzdušia podľa výpočtov skracuje život až 400-tisícom Európanov ročne.
Jeho hlavným zdrojom v mestách je pritom automobilová doprava. Podľa tlačovej správy T&E vydanej pri príležitosti publikovania rebríčka by preto k riešeniu mali prispieť výrobcovia áut.
„Výrobcovia áut zavádzajúci o množstve emisií ich produktov by mali dostať jednoznačný termín, dokedy majú upratať, čo narobili,“ píše sa v správe. A ak sa im to nepodarí, organizácia odporúča znečisťujúce autá urýchlene vykázať z miest a ochrániť tak ich obyvateľov.
Znepokojená verejnosť
Štúdia Európskej komisie nedávno konštatovala, že najväčšie znepokojenie obyvateľov EÚ v environmentálnej oblasti vyvoláva zmena klímy nasledovaná na druhom mieste práve kvalitou ovzdušia.
Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny (IARC) v roku 2013 upozornila, že znečistené ovzdušie je podobný karcinogén ako azbest, tabak a ultrafialové žiarenie. IARC dovtedy považovala za karcinogény niektoré komponenty znečisteného ovzdušia, napríklad výfukové plyny z naftových motorov.