Druhá fáza prezidentskej kampane v Česku ešte len čaká na rozjazd. "Zatiaľ nie sme svedkami ničoho extra prekvapivého," komentuje v rozhovore pre portál Lidovky.cz snaženia oboch kandidátov - ako Miloša Zemana, tak Jiřího Drahoša - odborník na politický marketing Marek Chytráček. Zemanovu kampaň hodnotí prívlastkami ako "premyslená a netransparentná", Drahošovu potom slovami "presvedčovacia, dôstojná, nekonfliktná".
Ako na vás pôsobí kampaň po prvom kole?
Zatiaľ nie sme svedkami ničoho extra prekvapivého. Miloš Zeman si skúsene vyžaduje väčší počet televíznych debát, hoci ich predtým úplne odmietal, čím vytvára tlak na svojho protikandidáta, ktorý bude musieť účasť v niektorej z nich odmietnuť. Jiří Drahoš totiž potrebuje čas na kontaktnú kampaň. Obchádzaniu českých miest a dedín sa Zeman venoval systematicky počas celého svojho funkčného obdobia, teraz už teda nikam chodiť nepotrebuje. Ako pozitívne prekvapenie možno hodnotiť správanie porazených kandidátov z prvého kola. Celá kampaň sa viedla vo veľmi priateľskej a pozitívnej atmosfére. Ochotu osobne sa zúčastniť kampane Jiřího Drahoša možno od Michala Horáčka a Mareka Hilšera hodnotiť ako veľmi ľudské a chvályhodné gesto, čo do súboja o Hrad vrátilo gentlemanstvo a dôstojnosť.
Akými prívlastkami by ste opísali kampaň pána Drahoša pred druhým kolom?
Presvedčovacia, dôstojná, nekonfliktná. Jiří Drahoš obchádza regióny, musí pokračovať v kontaktnej kampani a presviedčať nerozhodnutých voličov, ale aj voličov, ktorí v prvom kole volili jeho protivníkov. Stále iste existuje časť voličov, ktorí ho vôbec alebo takmer vôbec nepoznajú. Kampaň sa naďalej nesie v slušnej a dôstojnej atmosfére, na ktorej si profesor už od začiatku zakladal. Vzhľadom k Drahošovej osobnej aj politickej značke nemožno očakávať výrazný obrat v rétorike, pôsobilo by to neprirodzene a kontraproduktívne, pretože slušnosť, dôstojnosť a rozvaha sú základné hodnoty, ktorými sa odlišuje od komunikácie Miloša Zemana. Jiří Drahoš sa snaží nevyhľadávať konflikty, pretože vie, že sa v konfrontácii necíti dobre. Navyše v situácii, keď má proti sebe tak silného oponenta.
Ako by ste definovali naopak Zemanovu kampaň? Aké slová sú pre ňu príhodné?
Premyslená a netransparentná. Miloš Zeman robí dlhodobo pragmatické a účelové rozhodnutia. Je schopný prispôsobiť sa aktuálnym náladám verejnosti a upraviť na ich základe svoje témy či vystupovanie. Jeho ťahy sú aj v týchto prezidentských voľbách starostlivo premyslené a pripravené. Či už išlo o obhajobu Babišovej vlády, vystúpenie na zjazde SPD, získanie mediálneho priestoru v TV Barrandov alebo rétoriku jeho spolupracovníkov, najmä Jiřího Ovčáčka. Zeman veľmi skúsene vycítil Drahošovo zaváhanie, vďaka ktorému mohol prijať výzvu na televízne diskusie pred druhým kolom, bez toho aby musel zložito vysvetľovať, prečo oproti prvému kolu úplne zmenil názor. Zemanova kampaň nespĺňa nároky na transparentnosť, ktoré sú na moderné kampane kladené. Prezident podľa svojich slov nevedie kampaň, republiku však zaplavujú billboardy, vyzývajúce voliť ho, na ktoré jeho podporovatelia (pod vedením blízkych spolupracovníkov z Hradu) dali viac ako dvadsať miliónov korún. Toto počínanie bude mať určite dohru na Úrade pre dohľad nad hospodárením politických strán a politických hnutí. Zdá sa však, že ľuďom, ktorí podporujú súčasného prezidenta, toto porušovanie pravidiel nevadí.
Kto podľa vás zvláda lepšie politický marketing?
Drahošova kampaň nie je z hľadiska politického marketingu na nijako vysokej úrovni. Bývalý predseda Akadémie vied počas kampane neprišiel so žiadnym významným nastolením vlastnej agendy, nevynikal v predvolebných debatách či dueloch. Nezaujal ani prezentáciou na sociálnych sieťach, kde nad ním jednoznačne víťazil Michal Horáček. Drahošovi sa však podarilo získať dostatočnú podporu aktívnej verejnosti, významných osobností aj porazených protikandidátov, ktorí mu v kampani teraz pomáhajú.
A čo Miloš Zeman?
U Miloša Zemana je veľmi ťažké hovoriť o klasickom politickom marketingu. Súčasný prezident je špecifická osobnosť, jednoznačne sa vymyká zaužívaným marketingovým poučkám. Veľmi dobre sa mu darí využívať svoj mediálny priestor, nastoľovať vlastnú agendu a presúvať pozornosť na témy, ktoré mu vyhovujú - či už kvôli tomu, že sa v nich cíti silný alebo kvôli odvráteniu pozornosti.
Dá sa kampaň kandidátov porovnať s nejakými politikmi zo zahraničia?
Jiří Drahoš býva často prirovnávaný k slovenskému prezidentovi Andrejovi Kiskovi, ktorý do volieb tiež vstupoval ako nepolitický kandidát. Kiskova kampaň bola však oveľa zaujímavejšia a kreatívnejšia, čo mu jednoznačne pomohlo pri súboji s premiérom Robertom Ficom. Každý politik je iný, preto nie je možné aplikovať kompletnú prípravu kampane z jedného úspešného politika na druhého. Tím Jiřího Drahoša sa iste inšpiroval napríklad Emmanuelom Macronom, ktorému sa aj vďaka zvládnutému marketingu a efektívnej politickej komunikácii podarilo vyhrať francúzske prezidentské voľby. Štýl kampane Miloša Zemana samozrejme pripomína americké prezidentské voľby a Donalda Trumpa. Zeman sa sympatiami k Trumpovi aj jeho rétorike netají. Spoločné rysy môžeme vidieť v agresívnej rétorike alebo napríklad v schopnosti kreatívne pracovať s faktami a nálepkovať svojich protivníkov. Podobný je aj dôraz na negatívnu časť kampane, ktorú Zeman aj Trump ovládajú na vysokej úrovni.
Kto z kandidátov v druhom kole má väčšiu šancu, ak vôbec, osloviť viac nových voličov?
Teoreticky má väčšiu šancu Jiří Drahoš, ktorý by mal osloviť voličov kandidátov, ktorí neuspeli v prvom kole volieb. Od väčšiny z nich dostal otvorenú podporu, programovo si je s nimi veľmi blízky. Miloš Zeman má svoje tradičné pevné jadro, na ktoré sa teraz bude snažiť nabaliť voličov, ktorí zvolia istotu a politické skúsenosti pred nevýraznosťou a politickou neskúsenosťou. Preto sa od Zemana očakáva významne negatívna kampaň, jeho cieľom nie je osloviť liberálnych pravicových mestských voličov, ale zdiskreditovať Drahoša do takej miery, aby bol pre prípadných podobne orientovaných nerozhodnutých voličov nevolitelný.
Čo možno hodnotiť ako najväčšie pozitíva a naopak najväčšie negatíva politickej kampane pána Drahoša?
Pozitívom je slušnosť, dôstojnosť, kladný vzťah k médiám, snaha nevytvárať zbytočné konflikty. Jiří Drahoš sa občanom snaží ponúknuť pozitívny program, čo je vzhľadom k dnešnej vypätej politickej situácii v Česku vítané. Najväčším negatívom je zrejme absencia určitého druhu charizmy a emócie. Profesorovi je často vyčítané, že je príliš neutrálny, nevyhranení a nevýrazný. Zaujímavejšie ku komunikácii pristúpili Michal Horáček, Marek Hilšer, ale aj neskôr pristupujúci Mirek Topolánek a Pavel Fischer.
Tá istá otázka platí aj pre Zemana.
Kampaň Hradu ťaží z politických skúseností a kontaktov, ktorými Zeman disponuje. Miloš Zeman síce tvrdí, že kampaň nevedie, ale nie je to pravda. Vďaka veľmi ľahkému prístupu do médií z pozície súčasnej hlavy štátu má Zeman veľkú výhodu. Jeho kampani sa podarilo vytvoriť si početnú základňu aktívnych podporovateľov. Príťažou sú pre Zemana jeho kontroverzní najbližší spolupracovníci, ktorí za neho v kampani často zaskakujú, a tiež stále hlasnejšie obavy o jeho zdravotný stav - to je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo teraz súhlasil s debatami.
Čo by mohol Drahoš použiť ako "najsilnejšiu" zbraň proti Zemanovi? V čom je silný?
Drahošovou najväčšou zbraňou bude, ak sa mu podarí dôstojne ustáť Zemanove útoky. To však zahŕňa veľmi starostlivú prípravu a vyvarovanie sa niektorých chýb, ktorých sa dopustil v rozhovoroch pred prvým kolom. Keď sa Zemanovi úspešne postaví v debatách, dokáže svoju pripravenosť na účasť v najvyššej politike. Jeho zbraňou je schopnosť dať dohromady voličov, ktorí nie sú spokojní s Milošom Zemanom na čele našej krajiny. Drahoš sa pre túto úlohu javí ako vhodný kandidát, čo napokon potvrdili aj výsledky prvého kola volieb. Dôležité bude, ako efektívne sa mu podarí zmobilizovať voličov.
Čo možno naopak očakávať v Zemanovom boji proti Drahošovi?
Zemanovou zbraňou budú konfrontácie v priamom prenose, v ktorých je súčasný prezident silný. Debát už počas svojho pôsobenia v politike absolvoval stovky, nie je teda prekvapením, že si na Jiřího Drahoša verí. Otázkou tiež je, či sa podporovateľom Miloša Zemana nepodarí na poslednú chvíľu vytiahnuť na protikandidáta dostatočne silné a uveriteľné kompromitujúce informácie. Negatívna kampaň Zemanovi veľmi pomohla v predchádzajúcich prezidentských voľbách, história sa v tomto môže opakovať aj tento rok.