StoryEditor

Chcete počuť môj názor? Nahrám vám ho, hlási sa nový fenomén

03.10.2015, 11:30

„Nahrám vám hlasovú správu, lebo takto je to rýchlejšie a vlastne aj lepšie,“ povedala nám 18-ročná vlogerka Zuzana, keď sme ju oslovili. Na YouTube ju nepoznajú inak ako Lady Ziku (ladyzika). Vlogovanie je fenomén, ktorý už obletel svet a každým dňom si získava čoraz viac priaznivcov, najmä medzi mladými.

Na rozdiel od blogerov, ktorí svoje príspevky píšu, vlogeri natáčajú videá a snažia sa nimi pobaviť alebo inak upútať svojich potenciálnych divákov. A keď sledujete ich tvorbu, dozviete sa ich názory takmer na všetko. Povedia vám čo-to o sebe, parodujú situácie od výmyslu sveta a poprípade niečo za vás ochutnajú, vyskúšajú alebo vám to rovno odporučia.





Ako vznikla ladyzika
Zuzanina prezývka ladyzika vznikla v čase, keď nakrútila s kamarátkou svoje prvé videá a „zavesila“ ich na najznámejší videoportál. Odvtedy si získava čoraz viac fanúšikov, a aj spätná väzba je to, čo ju motivuje. Na jar tohto roku začala však robiť videá už aj sama a za ten čas ich nakrútila niekoľko desiatok a v priemere si na ňu na YouTube klikne niekoľko tisíc ľudí. „Určite to človeka poteší a nakopne dopredu, keď vidí, ako sa ľudia tešia, že sa s ním stretli a povzbudzujú ho. Potom reálne vidím význam,“ dopĺňa a už nám aj ukazuje rôzne príspevky, na ktorých sa pred svojimi priateľmi iní „pýšia“ tým, že sa s ňou stretli.

A keďže internet je médium, ku ktorému majú prístup aj tí najmladší, preto je veľmi dôležité, aby si to uvedomovali aj tvorcovia videí. „Je to v určitom zmysle zodpovednosť, lebo už sa mi stáva, že po mne ľudia opakujú alebo hovoria niektoré moje „frázy“. Keby som tam vravela niečo nevhodné, nebolo by to dobré,“ uvedomuje si Lady Zika s tým, že ju niekedy spoznávajú aj na ulici, hlavne mladší.

Zika najčastejšie vytvára zábavné – funny videá, ktorých cieľom je pobaviť ľudí a spríjemniť im deň.  Pokiaľ ide o youtuberov (ako nazývajú vlogerov vo svete), inšpiruje sa prevažne tými zahraničnými a ich tvorbou, aby na slovenskú scénu priniesla niečo nové. Prichádza však najčastejšie s vlastnými nápadmi a návrhmi.



 

Zatiaľ nezarába
I keď jej samotnej sa to zatiaľ netýka, mnohí vlogeri si vytváraním videí a ich následným vkladaním na YouTub dokážu slušne zarobiť. Youtuber získava peniaze z reklamy, ktorú Google automaticky priraďuje k jeho videám. Jednoduchá matematika – čím viac zobrazení video má, tým viac peňazí vloger dostane. Ešte viac získa, ak na reklamu aj kliknete. Druhou možnosťou je, že ich osloví konkrétna firma s ponukou a priraďuje k ich videám reklamu a mesačne im posiela peniaze. „Ak by bola ponuka vhodná a prijateľná, tak som otvorená tejto možnosti – nevidím na tom nič zlé. Samozrejme, ak tej reklamy nie je viac ako samotných videí,“ vysvetľuje Zika, či by bola ochotná prepájať svoju tvár s konkrétnymi značkami.

Vo svete si už tvorcovia reklám potenciál vlogu všimli a chápu, že podceňovať by ho nemali. Ak máte minimálne niekoľko tisíc fanúšikov, ktorí vaše videá odoberajú a zdieľajú na sociálnych sieťach, je len otázkou času, kedy vás oslovia napríklad aj vydavateľstvá. Po výnimočnom debute Angličanky Zoe Sugg s knihou Girl Online sa doslovne roztrhlo vrece s autobiografiami, ktoré vychádzajú populárnym vlogerom. Nie všetkým, ktorí videá natáčajú, sa darí a nie každý dostáva podobné ponuky. Aký by teda dobrý vloger mal byť? Podľa Ziky musí byť predovšetkým zábavný, zaujímavý, komunikatívny, odvážny a niečím charakteristický, aby si ho ľudia zapamätali.


Názor psychologičky
Aký vplyv môže mať tento nový druh média na mladých? Psychologička Eva Fischerová pre HN tvrdí, že túžbu zviditeľňovať sa priniesla doba a možnosti, ktoré ponúkajú dnešné technológie. „Je to fenomén predovšetkým mladých ľudí, pretože zasahuje najmä emócie a môže ovplyvňovať – v dobrom aj menej dobrom – konzumentov. Na rozdiel od „racionálnych“ mediálnych prostriedkov zasahuje hlbšie a možno aj menej kontrolované oblasti osobnosti,“ hovorí. A prečo majú mladí čoraz väčšiu potrebu zdieľať svoje myšlienky a súkromie pred tisíckami cudzích ľudí a prečo ich tí druhí sledujú? „Mladí často tápu v živote, nenachádzajú dosť porozumenia v okolí, majú potrebu združovať sa na základe „podobného“ a virtuálny svet im na to dáva veľké možnosti. Podmienky používania niektorých kanálov im umožňujú – iste v závislosti od množstva a kvality príspevkov – aj nejaký finančný benefit, čo môže pre nich byť v konečnom dôsledku veľmi zaujímavé,“ uzatvára psychologička.

01 - Modified: 2007-10-02 11:26:00 - Feat.: 0 - Title: V školskom areáli v Mjanmarsku zadržiavajú asi 1000 ľudí
01 - Modified: 2022-04-29 11:27:00 - Feat.: - Title: Učí viac ako 30 rokov. Pedagóg z Ponitria ide s dobou, stal sa youtuberom 02 - Modified: 2022-02-14 19:59:58 - Feat.: - Title: Začal ako zoznamka a vôbec prvým slovenským vlogerom bol Braňo Mojsej. Čo ste o YouTube nevedeli? 03 - Modified: 2022-02-11 08:53:45 - Feat.: - Title: Legendárna sága sa uzavrie: Jurský svet 3 láka v traileri na akčné dobrodružstvo 04 - Modified: 2022-02-10 11:49:01 - Feat.: - Title: Ľudia sa nikdy nepoučia! Youtuber od fanúšikov vylákal státisíce a vysmial ich novou Teslou 05 - Modified: 2022-01-12 15:04:53 - Feat.: - Title: Experti z celého sveta vyzvali YouTube na boj proti dezinformáciám na internete
menuLevel = 2, menuRoute = style/vikend, menuAlias = vikend, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
06. október 2024 09:28