Užívateľov z EÚ používajúcich služby americkej Mety, teda Facebook, Messenger, Instagram a ďalšie môže v týchto dňoch prekvapiť požiadavku príslušnej aplikácie týkajúcej sa voľby, ako ju chcú naďalej používať.
„Momentálne Messenger používate s Facebook účtom. V súvislosti so zmenou zákonov vo vašom regióne vám dávame možnosť výberu, ktorým môžete zmeniť, ako sa v prostredí Messengeru budú využívať vaše údaje z Facebooku,“ informuje komunikačné aplikácie používateľa krátko po jej spustení. Ten si tak musí zvoliť, či chce službu používať ďalej s Facebook účtom, alebo na Messengeri vytvoriť nový účet.
Možnosť odpojiť svoje účty od ostatných služieb Mety súvisí s novým európskym zákonom o digitálnych trhoch (DMA), ktorý nadobudne platnosť 6. marca a ktorý bude platiť v Európskej únii, Európskom hospodárskom priestore a Švajčiarsku. Cieľom novej legislatívy Európskej únie je urovnanie podmienok v digitálnom prostredí a zabezpečenie spravodlivej hospodárskej súťaže.
Európski používatelia služieb Mety ich tak budú môcť využívať úplne samostatne, teda bez toho, aby medzi nimi boli zdieľané ich informácie. Portál The Verge pripomína, že prepojenie účtov používala Meta pre funkcie, ako sú zacielenie reklám, prispôsobenie odporúčaného obsahu či zdieľanie príspevkov.
Negatívne dopady oddelenia účtov
Úplne samostatne budú môcť používatelia aj predtým prepojené účty na Facebooku a Instagrame. V takom prípade však musí počítať s istým obmedzením funkčnosti danej služby.
Napríklad pri oddelení inzertnej služby Marketplace od Facebooku, teda odmietnutia zdieľania informácií s populárnou sociálnou sieťou Mety, musí používateľ počítať, že s protistranou (kupujúcim či predávajúcim) bude musieť oproti doterajšej zvyklosti viesť komunikáciu cez Messenger, komunikovať prostredníctvom e-mailu.
V prípade oddelenia Instagramu potom nepôjde vzájomne s účtom na Facebooku zdieľať príspevky. Užívatelia služby Facebook Gaming potom pri odpojení od Facebooku musia počítať s obmedzením na hry pre jedného hráča.
Čaká to aj služby iných spoločností ako je Meta
Meta nie je jedinou spoločnosťou, ktorá na novú európsku legislatívu reaguje. Pravidlá digitálnej normy DMA musia spĺňať aj Alphabet, teda materská spoločnosť Googlu, Amazon, Apple, ByteDance či Microsoft.
Napríklad Google tak začiatkom februára informoval, že používateľom umožní zastaviť zdieľanie dát medzi službami ako Vyhľadávanie, YouTube, Mapy či Chrome. Apple potom v súvislosti s novým európskym nariadením umožní užívať na svojich zariadeniach aj iné aplikačné obchody.
V prípade Mety nejde o jedinú zmenu, ktorá sa jej služieb v poslednej dobe dotkla. The Verge v tejto súvislosti pripomína jej oznámenie z minulého decembra, že už nedovolí používateľom Instagramu a Facebooku posielať správy naprieč službami. V tomto prípade ide o plošnú zmenu, ktorá sa vzťahuje na všetkých užívateľov týchto služieb a Meta nezmienila žiadnu súvislosť s DMA.
S bližšie nešpecifikovanými európskymi predpismi naopak podľa americkej spoločnosti súvisí vlani predstavená možnosť plateného predplatného, ktorá používateľom zaistí Facebook a Instagram bez reklám.