Z rozoberania vrakov lodí, ležiacich na morskom dne, sa stal veľmi výnosný biznis.FOTO: Pixabay
StoryEditor

Čínsky fantóm vykráda podmorské cintoríny, ťaží oceľ nezasiahnutú radiáciou

12.07.2023, 00:01
  • Vykrádačov hrobov si obvykle spájame so zlodejmi, ktorí za tmy plienili hrobky faraónov. Táto pochmúrna prax však neskončila starovekom a pyramídami.
  • Vykrádači dnes s využitím pokročilej techniky, sonarov, náloží a žeriavov trhajú na kusy lodné vraky, ktoré sú oficiálne uznanými vojnovými cintorínmi.
  • Oceľ získaná z vrakov lodí potopených počas druhej svetovej vojny totiž nemá cenu obyčajného šrotu. Je to takzvaná „nízkopozaďová“ oceľ, teda vyrobená ešte pred odpálením prvých jadrových bômb.

Pieta ani úcta k miestam, na ktorých zje svoj posledný sen tisíce mŕtvych, pre nich neznamenajú nič, píše portál iDnes.cz Vidia len profit v podobe vyťaženej akostnej ocele a nedbajú pritom na možné riziká ani medzinárodne rešpektované zákony. Nepreniknuteľnosť morskej hlbiny pre nich dávno nie je prekážkou.

Ich prax pritom často nepriamo podporujú vlády krajín, pod ktorých vlajkami sa títo novodobí vykrádači hrobov plavia. Je to síce špinavý a nemorálny, ale veľmi lukratívny biznis, ktorý podľa všetkého ide na plné obrátky. Pretože oceľ lodí odpočívajúca na morskom dne rozhodne nie je obyčajný šrot.

Cintoríny v mori

Počas druhej svetovej vojny sa svetová populácia znížila o tri percentá. Priame straty vojenského personálu predstavovali zhruba dvadsaťpäť miliónov ľudí a zďaleka nie všetky telá padlých vojakov boli po vojne vrátené späť. Mnohí z tých, ktorí padli vo veľkých bitkách, dnes ležia na vojnových cintorínoch v zahraničí. Mimo svoju domovinu, na iných kontinentoch.

image

Môže vás dostať až na popravisko. Otestovali sme severokórejský „Windows“, Kimov internet má len 28 stránok

Čiastočne preto, že repatriácia – návrat všetkých zosnulých späť do vlasti – by bola nesmierne nákladným počinom. A často aj preto, že vyzdvihnutie ich pozostatkov nebolo možné technicky, pretože klesli spolu s potopenými vojnovými plavidlami alebo zostrelenými lietadlami do hlbín oceánov.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 82% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-11 13:38:04 - Feat.: 1 - Title: Môže vás dostať až na popravisko. Otestovali sme severokórejský „Windows“, Kimov internet má len 28 stránok 02 - Modified: 2023-07-10 18:43:01 - Feat.: 1 - Title: Obľúbená séria telefónov má nástupcu. Okrem slušnej ceny na vás čaká aj čosi navyše 03 - Modified: 2023-07-08 14:36:29 - Feat.: 1 - Title: Novej aplikácie Threads od Zuckerberga sa len tak nezbavíte. Zmazať sa dá len spolu s Instagramom 04 - Modified: 2023-07-05 22:01:00 - Feat.: 1 - Title: Chcete pre seba to najlepšie? Pozrite si výber aktuálne najlepších smart hodiniek na trhu 05 - Modified: 2023-07-04 22:01:00 - Feat.: 1 - Title: K humanitárnej pomoci pridala sledovacie prívesky. Čudovala sa, kam doputovali 06 - Modified: 2023-06-30 11:34:01 - Feat.: 1 - Title: Konečne nový výkonný telefón, ktorý sa zmestí do ruky. Novinka je dostupná aj na našom trhu
01 - Modified: 2024-11-21 18:19:17 - Feat.: - Title: Dánska armáda spozorovala čínsku loď v oblasti, kde sa pretrhli podmorské káble 02 - Modified: 2024-11-21 15:49:26 - Feat.: - Title: Čínsky minister obrany sa odmietol stretnúť s Austinom, dôvodom je postoj USA k Taiwanu 03 - Modified: 2024-11-21 09:49:26 - Feat.: - Title: Americký kaviarenský reťazec zvažuje možnosť predaja podielu vo svojich aktivitách v Číne 04 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times 05 - Modified: 2024-11-19 07:16:09 - Feat.: - Title: Do žiakov pred školou v Číne vrazilo auto, hlásia zranených
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. november 2024 22:52