Vo svete ju zakazujú, no napriek tomu sa jej darí. Uber je aplikácia, kde si cez mobil zavoláte vodiča, ktorý vás odvezie, kam si budete priať. Navyše už pred jazdou vidíte predbežnú cenu a vaša platba prebehne len v elektronickej podobe. Peniaze z vrecka nevyťahujete a skrátka po zastavení len vystúpite z auta.
Informáciu o tom, že Uber sa chystá na Slovensko, priniesol ako prvý portál časopisu Trend.
Čo americkí zástupcovia služby aj potvrdili. „Uber má ambíciu byť všade. V každom progresívne mysliacom meste, ktoré potrebuje bezpečnú, spoľahlivú a efektívnu dopravu. A Bratislava nie je výnimkou,“ uviedla pre etrend.sk Harriet O'Halloran zo spoločnosti Uber.
Spoločnosť má ale kvôli svojim špecifickým podmienkam probém v Nemecku. Vláda sa snaží službu zakázať a s Uberom vedie súdny spor. Prekážkou je napríklad fakt, že vodiči nemusia spĺňať rovnaké podmienky ako štandardné taxislužby.
Kľúčom je mobil
Uber „sa prezradil“, keď hľadal prostredníctvom sociálnej siete LinkedIn pracovné pozície pre marketingového manažéra a zástupcu generálneho manažéra pre Bratislavu. Služba je vo svete úspešná kvôli kvalite služieb a najmä aj nížšími cenami ako ponúkajú iné taxislužby.
Taxík si zavoláte len prostredníctvom aplikácie, kde sa musíte zaregistrovať a uviesť aj vašu platobnú kartu. Volať taxíky cez aplikáciu však nebude v Bratislave žiadna novinka. Už teraz funguje veľmi populárna aplikácia Hopin, ktorá ale využíva služby registrovaných taxikárov.
Oproti tomu má Uber vlastnú flotilu vodičov, ktorí nemusia byť len licencovaní taxikári. Stačí splniť podmienky tejto služby. A to sa, samozrejme, taxikárom nepáči, keďže robia prakticky to isté a nemusia platiť rôzne poplatky či spĺňať zákonné podmienky. Vodič Uber musí spĺňať len podmienky tejto služby.
Funguje už v Prahe
V Prahe funguje Uber od augusta tohto roka. Oproti iným mestám však Uber spustil v českom hlavnom meste len službu Uber Black, teda druhú najluxusnejšiu verziu tejto služby. Pod „vlajkou“ Uberu tak jazdia len drahšie limuzíny. Servis je tak často na vyššej úrovni ako v bežnom taxíku. Napríklad po nastúpení dostanete vodu či noviny. Výnimkou nemusí byť ani dostupné internetové pripojenie. Cena za kilometer je stanovená na 23 kč (83 centov) a nástupné je 40 kč (1,4 eura). Títo vodiči majú podľa podmienok služby aj poistenie a koncesiu.
Služba si následne berie 20 percent z výslednej ceny. Uber však narazil na odpor aj v Česku. Predstaviteľom Prahy prekáža, že vozidlá Uberu nemajú označenie taxi alebo taxameter. Fungujú tak ako zmluvná doprava, no medzi zákazníkom a prepravcom chýba práve písomná zmluva. Jeden z vodičov už zaplatil 50 tisícovú kauciu nato, aby mu z auta bola odstránená klasická policajná „papuča“.
Uber ťaží najmä z pozície globálnej služby, a teda „taxík“ si zavoláte cez rovnakú aplikáciu v približne 150 ďalších svetových metropolách, kde systém funguje stále rovnako.
Snímky: archív, Uber