Obi Mobiles. Tak sa volá nový prírastok do rodiny smartfónov. Predstavil ho bývalý riaditeľ Applu John Sculley v Singapure. Zariadenia s cenou od 70 do 200 dolárov majú podľa jeho slov zaplniť trh, ktorý Apple ignoruje, no pôsobia na ňom mladí ázijskí hráči ako Xiaomi či Lenovo.
iPhone pre tínedžerov
Na prvý pohľad sa Obi ničím nelíši od svojej konkurencie – má podobné hardvérové vlastnosti a používa operačný systém Android od Google. Sculley však tvrdí, že sa chce odlíšiť značkou, dizajnom a najmä distribúciou po celom svete. Spomínaní konkurenti totiž zatiaľ ovládajú najmä domáce trhy, predaj v iných krajinách je slabý najmä kvôli tomu, že sa tam jednoducho nedajú zohnať.
Obi Mobiles si do tímu prizval aj niekoľkých odídencov z Applu, napríklad šéfa priemyselného dizajnu a dizajnéra Beats Electronics Roberta Brunnera. „Zameriame sa na mladších zákazníkov (13 až 24 rokov), ktorí by chceli taký skvelý telefón ako je iPhone, ale nemajú naň stovky dolárov,“ povedal Sculley s tým, že oproti iPhonu bude mať Obi lepšiu výdrž batérie a minimálne rovnako dobré audio.
Telefóny Obi sú už dostupné na trhu v Indii a na Blízkom východe, v Singapure sa začnú predávať 11. novembra. V polovici roka 2015 by sa mal telefón dostať aj na náš trh, Obi plánuje vstúpiť na trhy Juhovýchodnej Ázie, východnej Európy a latinskej Ameriky.
Správny čas
Kritici Sculleyho počinu tvrdia, že prichádza v čase, kedy je trh so smartfónmi presýtený. Bývalý šéf Pepsi a Applu však tvrdí, že čas je ideálny. „Dôvodom, prečo to robíme, je fakt, že zákazníci z rozvíjajúcich sa krajín práve masovo prechádzajú z klasických mobilov na smartfóny,“ povedal na uvedení značky.
„Ešte pred rokom by som tomuto istému nápadu povedal, že je skvelý, ale dnes má zákazník na výber z nepreberného množstva lokálnych aj globálnych značiek smartfónov na podobnej cenovej úrovni, takže si myslím, že horší čas si vybrať nemohol,“ povedal pre televíziu CNBC analytik IDC Kiranjeet Kaur. Zároveň však dodáva, že Sculleyho meno môže byť tým, čo pri značke zaváži. Rovnako, ako Hugo Barra robí dobré meno čínskej značke Xiaomi.
John Sculley bol šéfom Applu v 80.- tych rokoch, keď ho tam z Pepsi pretiahol Steve Jobs. Preslávil sa najmä tým, že z Applu vyhodil jeho zakladateľa Steva Jobsa.