Zostáva rok, a potom sa už tradičné mobilné značky ako Samsung, Sony, HTC, LG a pravdepodobne aj Huawei musia sústrediť len na mobilné telefóny vyšších tried. Ak nejaké ich prístroje medzi tými lacnými zostanú, čínska konkurencia je roznesie v zuboch.
Samsung sa takýmto zámerom netají. Svoje široké a neprehľadné portfólio modelov, kde sa stretávajú staršie modely s najnovšími a k tomu sa pridávajú aj mnohé reinkarnácie, chce zúžiť len na štyri rady. Prémiové Galaxy S a Galaxy Note, štýlové prístroje strednej triedy Galaxy A a potom lacné prístroje Galaxy J.
Zatiaľ to v ponukách predajcov, operátorov alebo e-shopov tak nevyzerá, ale stačí sa pozrieť do Ázie a nájdeme tam predajne Samsungu s prehľadnou ponukou niekoľkých modelov. Prím hrajú top modely (ktoré sú o poznanie lacnejšie ako v Európe).
U ďalších značiek to vyzerá na podobný scenár. Huawei, ktorý ešte nedávno patril medzi lacnejšie značky a výhodnejšie alternatívy Samsungu, Sony alebo HTC, sa netají snahou byť výrobcom prémiových prístrojov. Pre lacnejšie modely má vlastnú značku Honor.
Hlavným dôvodom, prečo tradičné značky pomaly opúšťajú segment základných a lacných modelov, je čínska konkurencia. Vedia vyrábať lacnejšie a tiež nepotrebujú toľko peňazí na marketing. Výsledok si môžete overiť sami. Ak budete medzi lacnými smartfónmi vyberať predovšetkým podľa parametrov, nemajú tradičné značky šancu. Sú horšie vybavené a drahšie.
Výborným príkladom je Elephone M2. Podľa iDnes.cz, ktorý ho práve teraz testuje, pri ňom získate výbavu na úrovni prístrojov tradičných značiek za polovičnú cenu. Dizajn nie je zlý, konštrukcia vyzerá precízne a telo prístroja je kovové. Navyše vo výbave nie sú žiadne zásadné kompromisy, napríklad ako chýbajúce LTE u čínskej kométy Xiaomi.
Nemusíme ale dávať za príklad len nové čínske značky, ktoré zatiaľ nemajú veľké meno, respektíve nemajú skoro žiadne meno. Je tu aj plejáda výrobcov, ktorých zákazníci dobre poznajú, ale z iného odboru. Acer, Asus, Lenovo sú známe značky, ktoré po vstupe na mobilný európsky trh poriadne tradičným výrobcom "zavarali".
Je málo pravdepodobné, že sa tradičné značky do boja o zákazníkov v najnižších triedach opäť pustia. Dosť pravdepodobne by prehrali na celej čiare. Špičkové prístroje sú ich jedinou šancou. Musia inovovať a prinášať to najlepšie. Potom prežijú. Ak nie, umrú, rovnako ako kedysi v závode o trhový podiel prehral napríklad Siemens.
Pre zákazníkov je ale súčasná situácia pozitívna. Ponuka je extrémne široká a ceny klesajú. Špičkové smartfóny možno kúpiť pod 400 eur a aj za polovičnú sumu sú na trhu výborne vybavené prístroje. Dokonca aj medzi čínskymi a ďalšími ázijskými značkami začína veľký boj. Len sa budeme musieť naučiť mená nových značiek.