StoryEditor

Na trhu sú dva roky. A poznajú ich v 50 štátoch

27.12.2014, 23:00
Príbehy úspešných Slovákov, ktorí menia svet. Výber z mimoriadnej prílohy Hospodársky novín.

Predstavte si, že sedíte na zaujímavej konferencii. A máte chuť sa „spíkrov“ niečo k téme spýtať. Ale – máte strach. Lebo neradi hovoríte na verejnosti, lebo neviete dobre po anglicky, lebo, lebo… Úplne bežná situácia.

Riešenie? Existuje. Tak ako dnes (takmer) na všetko: aplikácia. Projekt Sli.do, ktorý vznikol pred dvomi rokmi v hlavách partie mladých ľudí zo Slovenska. A to (aj) vďaka konferencii Hospodárskych novín. Rok 2014 bol pre Sli.do prelomový – stalo sa úspešnou platformou, ktorú používajú na eventoch a konferenciách v 50 krajinách sveta.

„Naša myšlienka vznikla na univerzite. Chceli sme zlepšiť vyučovací proces na Slovensku a pochopili sme, že prednášajúci najprv potrebujú získať spätnú väzbu od študentov, na čom popracovať,“ hovorí Juraj Holub, content and media marketer projektu. Avšak – ako dodáva – nechceli staromódne a nepohodlne prepisovať dotazníky ručne, a tak prišli s nápadom na jednoduchú aplikáciu. Tá umožňovala zaslať elektronický feedback po hodine.

Avšak to sme stále „iba“ v školstve. Projekt sa začal komercionalizovať až o čosi neskôr. Zhodou okolností na evente, ktorý organizovali HN. „Myšlienka zasielania otázok na konferenciách prišla od jedného z našich prvých klientov – konferencie Mobilný marketing,“ spomína Holub.

Tvorcovia Sli.do si vtedy všimli, že čas pre otázky sa na konferenciách využíva zvyčajne neefektívne. „Zväčša dominuje niekoľko extrovertných jedincov. A zistili sme, že v skutočnosti má až 74 percent ľudí strach z rozprávania na verejnosti, čo necháva podstatnú časť publika mimo diskusie. My sme chceli dať všetkým účastníkom rovnakú možnosť sa zapojiť do diania.“

Peter Komorník - CEO Sli.do

Sli.do dnes teda môžete stretnúť na mnohých konferenciách. A nielen na Slovensku. „V rámci lokalizácie momentálne ponúkame anglickú a španielsku verziu stránky. Z toho dôvodu sú našimi primárnymi trhmi okrem Slovenska a Česka najmä anglicky a španielsky hovoriace krajiny – predovšetkým Británia, USA, Kanada a Mexiko,“ vysvetľuje Holub. Trend interaktívnych podujatí sa podľa neho jednoznačne zväčšuje – u nás aj vo svete. Tento rok Sli.do dokopy využili na 1 500 eventoch.

„Od začiatku sme mali ambíciu spraviť náš produkt ,self-servicom‘ a tak zmazať geografické hranice. Veríme, že sa nám to pomaly darí,“ dodáva Holub. S tým, že prítomnosť v zahraničí je pre týchto mladých inovátorov kľúčová. „Výzvou bolo dostať sa ku kľúčovým zákazníkom na trhoch mimo Slovenska a vybudovať si kredibilitu. Človek tam minimálne zo začiatku potrebuje byť fyzicky a stretať sa osobne s ľuďmi z daného odvetvia.“

A ako vlastne celý systém funguje? V sále, kde je prednáška, sa na veľkoplošnej obrazovke zobrazujú otázky, ktoré diváci pridávajú jednoducho cez smartfón. Nemusia si pritom nič inštalovať, stačí, že navštívia stránku, kde sa zobrazí formulár. Vpíšu doň otázku a tá sa zobrazí na veľkej obrazovke v sále. Úplne jednoducho, bez prihlasovania či sťahovania aplikácie.

„Nápad sa postupne vykryštalizoval vďaka spätnej väzbe od prvých klientov. Tú sme následne zapracúvali do produktu. Veľa sme sa inšpirovali od firiem, ktoré to vo svojej oblasti robia skvele. Napríklad ESET, Trello, a určite Eventbrite a Prezi, s ktorými sme spravili produktovú integráciu,“ hovorí Holub.

Celý biznis pritom od začiatku „ťahali“ z vlastného kapitálu. A potom prišli prví angel investori, ktorí sa nadchli ich myšlienkou a poskytli im kapitál. „Za to sme im neskutočne vďační.“

Platí však rovnica: projekt je úspešný vtedy, ak má zákazníkov a správne určenú cieľovú skupinu. Tú má Sli.do podľa Holuba jednoznačnú. „Sú to v súčasnosti event organizátori, ktorí využívajú Sli.do predovšetkým na zvýšenie interakcie na svojich podujatiach – na panelových diskusiách, Q&A sekciách a na prezentáciách, kde prednášajúci používajú živé hlasovania.“ Ich platformu však využívajú aj firmy – pri interných mítingoch, konferenciách či školeniach zamestnancov.

„A tiež by sa dalo povedať, že sa kruh uzatvára, keďže sa Sli.do začína používať na školách a univerzitách, odkiaľ sme vzišli,“ dodáva Holub.

Snímky: Artchív HN, Sli.do

01 - Modified: 2007-02-01 07:27:17 - Feat.: 0 - Title: Telefónica mobily ešte nepredáva
01 - Modified: 2016-09-28 14:52:36 - Feat.: - Title: Nechceli ani založiť firmu. Dnes slovenský systém používajú státisíce ľudí z celého sveta 02 - Modified: 2014-10-30 07:07:13 - Feat.: - Title: Pýtajte sa čo vás zaujíma. Cez aplikáciu Sli.do 03 - Modified: 2014-10-30 08:23:54 - Feat.: - Title: Marketing je pre startupy dôležitejší, ako ste si možno doteraz mysleli 04 - Modified: 2014-01-30 16:47:52 - Feat.: - Title: Slováci predbehli svet. Aplikáciou pre Google Glass 05 - Modified: 2013-11-20 17:25:02 - Feat.: - Title: Slovenský startup uspel. Používa ho aj Google
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
08. november 2024 16:38