iCar sa vyvíja v maximálnom utajení. Situáciu okolo projektu mapuje magazín Auto Motor & Sport, píše idnes.cz. Pamätáte si na to, čo sa stalo s Nokiou?
Kedysi najväčší výrobca telefónov dnes živorí a svoju mobilnú divíziu predal Microsoftu. Za všetko mohol iPhone. Všetky indície teraz ukazujú na to, že Apple vyvíja vlastné auto. A ponúka sa otázka: nepostretne osud Nokie aj Volkswagen alebo Toyotu? Zatiaľ sa najviac bojí Tesla s miliardárom Elonom Muskom.
Tajný projekt Applu
O chystanom iCar, vraj už v roku 2008 uvažoval samotný Steve Jobs, ale nakoniec túto myšlienku zavrhol. Dnes sa však povráva, že nové vedenie na čele s Timom Cookom nápad oprášil. Tzv. projektom Titan je podľa všetkého poverený Steve Zadesky, viceprezident Applu pre produktový dizajn, ktorý v roku 1999 prišiel ku kalifornskému gigantovi spotrebnej elektroniky z Fordu.
Steve Zadesky dostal voľnú ruku a veľký rozpočet. Už k sebe dokázal pritiahnuť množstvo odborníkov z automobiliek a ďalších firiem zo sektoru automotive. Jednou z nich je Lauren Ciminerová. Bývalá manažérka Tesly na svojom profile na sociálnej sieti LinkedIn dokonca sama uvádza, že pomáhala zháňať "talenty" pre jeden z tajných projektov Applu.
A ľudia prichádzajú nielen z Tesly. Právnici Applu už museli riešiť žalobu spoločnosti A123 Batteries, ktorá sa zaoberá vývojom špičkových batérií pre elektromobily a hybridné vozidlá.
Obvinenia z toho, že výrobca iPhonov nelegálne získal jej inžinierov, nakoniec pravdepodobne skončia mimosúdnym vyrovnaním. Startup Mission Motors, ktorý chcel pracovať na vlastnej elektrickej motorke, ale lov talentov v podaní Steva Zadeskyho zahubil úplne.
Kde by Apple mohol svoje auto vyrábať?
Nie všetci však mieria priamo pod krídla Applu. Je s ním totiž spojené množstvo tajomných firiem. Tou najdôležitejšou sa zdá byť spoločnosť SixtyEight Research, ktorá o sebe tvrdí, že sa zaoberá prieskumom trhu.
Nedávno ju však sliediči v USA zaznamenali na konferencii o vývoji automobilových súčiastok. Firma sídli kúsok od cupertinského ústredia Applu v Sunnyvale a od mesta má mimochodom povolené zriadenie dielní a servisného zázemia pre autá.
V areáli podľa webu Apple Insider stojí aj budova označená SG5, v ktorej má zatiaľ prebiehať vývoj plánovaného vozidla.
Na sériovú výrobu automobilu by však komplex v Sunnyvale pravdepodobne nestačil.
Kde by Apple mohol svoje auto vyrábať? Pokojne u niektorej existujúcej automobilky. Objavili sa zvesti o rokovaniach s BMW (Apple dokonca zvažoval využitie modelu i3 ako technického základu pre svoje vozidlo) alebo Daimlerom a predstavitelia spoločnosti vraj hovorili aj s Magnou Steyr.
Outsourcing výroby celého auta nie je medzi automobilkami úplne bežný, zato Apple všetky svoje produkty vyrába u (väčšinou čínskych) partnerov. Tak prečo by na niečo podobné nepristúpil aj pri autách?
Času na výstavbu vlastnej továrne totiž nemá veľa. Zakúpil síce veľké pozemky v San Jose, kde by pre ňu bol priestor, ale pomerne dôveryhodné zdroje tvrdia, že na trhu by sa vozidlo malo objaviť už o päť rokov, teda v roku 2020. A stihnúť do tej doby všetko vo vlastnej továrni je veľmi ambiciózny projekt.
Pravdepodobnosť je veľká
Ani vývojári pracujúci v Sunnyvale nebudú sedieť so založenými rukami. Požiadavky na auto 21. storočia sú veľmi komplexné, Applu však môže pomôcť to, že väčšina inovácií v automobilovom priemysle sa odohráva na poli elektroniky, kde má veľké skúsenosti.
Ale svoje know-how zatiaľ vďaka funkcii Car Play dokázal preniesť len do multimediálnych systémov. Odbory odborníkov, ktorí do Cupertina prišli, však potvrdzujú oveľa väčšie plány. Plány na autonómny elektromobil, ktorý bude vo vnútri plne pripravený na to, že sa bude riadiť sám.
Je možné, že všetky jeho funkcie nebudú pri uvedení použiteľné celosvetovo, ale v USA (kam Apple primárne cieli) by v roku 2020 takáto vízia mala byť reálna. Pravdepodobnosť, že bude dotiahnutá do konca, je veľká.
A šanca na úspech? Už s iPhonom Apple dokázal, že vie zmeniť stabilný trh plný zavedených značiek. Vo svete, kde mladí túžia po smartfóne viac ako po aute, má skutočne na to, aby zavedené firmy prinajmenšom potrápil. Ale možno opäť zmení dejiny.