Americká internetová televízia Netflix prvýkrát pripustila, že by mohla začať ponúkať aj lacnejšie predplatné podporené príjmami z reklamy. V utorok to povedal spoluriaditeľ firmy Reed Hastings. Netflix reklame dlho odolával, teraz ju však zvažuje, aby zastavil úbytok predplatiteľov. Podľa Hastingsa dáva taká možnosť teraz zmysel.
Dlho odmietaná zmena
„Kto sa zaujíma o Netflix vie, že som bol vždy proti zložitým reklamným väzbám a že som veľkým zástancom toho, aby predplatné bolo čo najjednoduchšie," poznamenal Hastings. "A aj keď to stále preferujem, ešte väčším zástancom som toho, aby mali spotrebitelia na výber," povedal analytikom po zverejnení hospodárskych výsledkov. Netflix podľa neho vníma, že niektorým predplatiteľom reklama nevadí.
Hastings upozornil, že pokiaľ sa Netflix rozhodne ísť cestou lacnejšieho predplatného, nebude to hneď, ale zrejme až o rok alebo dva. Nové predplatné podporené reklamou by mohlo Netflixu zaistiť aj solídne zisky. Firma v utorok spolu s výsledkami hospodárenia uviedla, že jej prvýkrát po viac ako desiatich rokoch ubudol počet klientov.
Čistý zisk Netflixu v prvom štvrťroku klesol o 6,4 percenta na 1,6 miliardy dolárov, v prepočte na takmer 1,5 miliardy eur. Tržby sa takmer o desať percent zvýšili a dosiahli 7,87 miliardy dolárov, čo činí takmer 7,3 miliardy eur. Zaostali však za očakávaním analytikov. Akcie Netflixu v reakcii na výsledky a ďalší výhľad klesli o zhruba 25 percent.
Pokles ziskov a konkurencia
Netflix uviedol, že čelí silnejúcej konkurencii, ktorú predstavujú novo spustené streamovacie služby od tradičných zábavných spoločností. Vplyv na celkový počet predplatiteľov má aj masívne zdieľanie prístupových hesiel, vysoká inflácia a pretrvávajúca invázia ruských vojsk na Ukrajinu. Netflix kvôli nej opúšťa ruský trh.
V snahe prilákať nových zákazníkov streamovací gigant napríklad zvýšil výdavky na nové produkty, hlavne na pôvodnú televíznu tvorbu. Aby ju mohol zaplatiť, zvýšil cenu svojej služby. Firma uviedla, že cenové zmeny jej pomáhajú zvýšiť výnosy, na druhej strane sú však za uplynulý štvrťrok z veľkej časti zodpovedné za úbytok zhruba 600-tisíc predplatiteľov v Spojených štátoch a v Kanade.
Lacnejšie predplatné podporené reklamou by mohlo Netflixu pomôcť udržať si tú časť zákazníkov, ktorým záleží na cene. Zároveň by to mohla byť pre Netflix nová možnosť, ako si zaistiť ďalšie príjmy.
"Je jasné, že službe Hulu to tak funguje. Robí to aj Disney a robili to tak aj v HBO," pripustil podľa portálu CNBC Hastings. "Myslím, že sa nedá veľmi pochybovať o tom, že sa to tak dá," dodal.