StoryEditor

Pravda a mýty o eurovej konverzii

17.07.2007, 00:00

Zámerom článku je odpovedať na najčastejšie otázky vynárajúce sa v súvislosti s konverziou na euro. Vyvrátiť niektoré mýty, no na druhej strane upozorniť na úskalia, ktoré sa v súvislosti s eurom objavujú. Publikované informácie pochádzajú z príprav slovenských spoločností, ako aj úspešných europrojektov, ktoré sa uskutočnili v zahraničí vrátane Slovinska. V závere je zhrnutie všeobecných odporúčaní na úspešné zvládnutie prechodu na novú menu.


EURO A MY
Ako vnímajú konverziu na euro niektoré spoločnosti na Slovensku?
Podnikateľský sektor si vo všeobecnosti môže vybrať z troch postojov, aký ku konverzii zaujme:
§ ako k výnimočnej situácii, keď vníma euro ako externé obmedzenie, pričom cieľom jeho konverzného plánu bude minimalizácia nákladov a času na jeho prekonanie;
§ ako technickú výzvu, ktorá má dosah aj na administratívne funkcie organizácie a poskytuje možnosť zlepšiť efektivitu organizácie;
§ alebo ako príležitosť, uvedomujúc si, že euro bude mať vplyv na všetky hlavné oblasti podnikania a bude si preto vyžadovať premyslenie a celkovú prestavbu organizácie.
Zhrnutie najčastejších komentárov slovenských firiem:
§ Euro je len iná mena, a už aj tak existujúca...
§ Ide len o jednoduché delenie, napr. 33,573...
§ Aj prechod na rok 2000 bol len strašiak, ktorý nás vyšiel pridraho...
§ Máme predsa ešte dosť času...
§ Aj iné spoločnosti v našom odvetví ešte nezačali...
§ Zavedenie eura v SR v roku 2009 aj tak nie je isté...
§ Aj naša materská spoločnosť prešla na euro bez problémov...
§ Odbor IT si s tým poradí a nás ostatných sa to až tak nedotkne...

PLÁN ZAVEDENIA EURA NA SLOVENSKU
Podpísaním prístupovej zmluvy k Európskej únii (16. apríla 2003) sa Slovensko zaviazalo aj na vstup do európskej menovej únie a na zavedenie spoločnej meny -- eura.
Národný plán zavedenia eura na Slovensku predpokladá prechod na túto menu 1. januára 2009. Tento termín bol potvrdený aj v Programovom vyhlásení vlády SR. Zavádzanie eura je rozdelené do štyroch etáp (pozri obr. 1).



Obr. 1 - Plán zavedenia eura v SR

Málokto si uvedomuje, že prvú etapu zavádzania eura na Slovensku už máme za sebou. Dňa 28. novembra 2005 vstúpila slovenská koruna do mechanizmu výmenných kurzov ERM II.

ROZDIELY V ZAVÁDZANÍ EURA
Aké sú rozdiely v zavádzaní eura "madridským" spôsobom a spôsobom "big-bang"?

Dvanásť členských štátov EÚ, ktoré prijali euro v prvom kole, konvertovalo podľa jednotného princípu -- takzvaného "madridského scenára", s prechodným obdobím od 1. 1. 1999 do 31. 12. 2001. Znamená to, že najprv platilo euro len ako bezhotovostná mena a až po dvoch rokoch od 1. 1. 2002 začalo platiť už aj hotovostne.
Nové členské štáty EÚ sa mohli rozhodnúť pre iný scenár a odlišne dlhé prechodné obdobie.
Slovensko, podobne ako Slovinsko a ostatné nové členské štáty EÚ, sa rozhodli pre tzv. "big-bang" scenár, čo znamená hotovostný i bezhotovostný prechod na euro bez prechodného obdobia, t. j. zmena "v jednej logickej sekunde". Hlavná zásada je, že národná mena bude platiť do poslednej sekundy kalendárneho roka a od prvej sekundy nasledujúceho roka bude platiť nová mena euro.
Treba si uvedomiť jednu podstatnú vec: v súvislosti s rozdielnymi spôsobmi zavádzania eura sa nie všetky skúsenosti a rady materských spoločností s prechodom na euro v "starých" členských štátoch dajú aplikovať v pomere jedna k jednej na slovenské pomery.

DOSAH NA SLOVENSKÉ SPOLOČNOSTI

Čo to znamená pre spoločnosti na Slovensku a ktorých oblastí sa zmena dotkne?
Niektoré spoločnosti majú mylnú predstavu, že zmeny súvisiace s eurom sa dotknú len IT, financií a nanajvýš HR. Opak je pravda. V nasledujúcom zozname uvádzame len vybrané oblasti a zmeny, nad ktorými v súvislosti s prechodom na euro sa treba zamyslieť:
1. Informačné technológie -- IT
§ Softvérové a hardvérové zmeny existujúcich komponentov, kúpa nových komponentov (aplikačné obrazovky, servery, pokladnice, atď.).
§ Zaokrúhľovanie -- integrita dát.
§ IT systémy musia zaručiť duálne zobrazovanie mien, zachovanie pôvodnej meny pre historické dáta.
§ Zmeny v IT dokumentácii.
2. Ľudské zdroje
§ Odmeňovanie.
§ Vzťahy a rozhrania s bankami, poisťovňami a štátnymi inštitúciami.
§ Vyrovnanie sa s prácou nadčas mimo operatívy, na projektoch zmien, súvisiacich s konverziou na euro.
§ Tréningy a školenia zamestnancov.
3. Účtovníctvo a kontroling
§ Dosah na finančnú oblasť -- analýzy, účtovníctvo, databázy.
§ Platobný styk: dvojité zobrazovanie cien, zásoba hotovosti, zmenárenské služby, inkasá, trvalé príkazy, atď.
§ Zmena domácej meny.
§ Zmena meny pre interný a externý reporting, výkazy a výpisy (napr. pre rôzne inštitúcie).
§ Rozhodnutie, ktoré historické dáta sa majú konvertovať.
§ Konvertovať výplaty, cestovné náhrady, iné platby, dane, atď.
4. Treasury
§ Adaptovať reporting, zoznamy, limity atď.
5. Riadenie produktov
§ Zmena parametrov produktov (z SKK na EURO).
§ Zmena cien a limitov.
§ Číselníky, atď.
6. Klienti a komunikácia
§ Zmeny v zákazníckych formulároch a tlačivách, nápisoch, tarifách.
§ Klientske výpisy, letáky a brožúry.
§ Kampane a komunikácia.
7. Právne pokyny a interné nariadenia
§ Zmluvy v procese schvaľovania a vzory zmlúv.
§ Právne zmeny.
§ Smernice.
§ Pracovné postupy.
§ Interné nariadenia, atď.

Obr. 2 -- Niektoré oblasti dotknuté zavedením eura



VÝHODNÉ Z "NEVÝHODNÉHO"
Ako z očividne negatívneho biznis case zavádzania eura vyťažiť maximum?
Konverzia na euro predstavuje pre spoločnosti nemalé náklady spojené najmä so zmenami IT systémov a dodatočnou aktivitou. Rôzne zdroje uvádzajú náklady v priemere okolo 0,3 % z ročného obratu.
Keďže euro sa dotkne všetkých oblastí spoločnosti, naskytá sa jedinečná príležitosť dôkladného "poupratovania" alebo optimalizácie organizácie. Optimalizácia by nemala obísť:
§ Procesy a organizačnú štruktúru.
§ Klientske formuláre a tlačivá.
§ Počty, komplexnosti a variácie produktov a ich oceňovanie.
§ Internú a externú marketingovú komunikáciu, atď.
Spoločnosti, ktoré si uvedomia túto výzvu a s predstihom začnú s prípravou na eurovú konverziu, môžu zaujímavé europrodukty predstaviť s náskokom pred konkurenciou a rátať s tým, že konkurencia, ktorá nechala prípravy na poslednú chvíľu, bude mať problém v súvislosti s obmedzeným reakčným časom rýchlo reagovať.

HLAVNÉ ZISTENIA ZO SLOVINSKA
Scenár "big-bang", hotovostná aj bezhotovostná konverzia, sa ukázal ako veľmi praktický -- prinútil spoločnosti k rýchlejšej reakcii a minimalizoval komplikácie v nákladovosti projektov.
Jednoznačným prínosom pre biznis sektor bol dlhodobo stabilný menový kurz SIT/EUR, centrálna parita z ERM II etapy sa rovnala konverznému kurzu (239.640 SIT/1€).
Rozdiel medzi "madridským scenárom" a "big-bang"-om ukázal, že nie všetky skúsenosti z materských európskych centrál sa dali plno využiť, a preto sa museli zvoliť nové prístupy k riešeniu problémov, ktoré si vyžadovali dôkladnejšiu prípravu.
Náklady na konverziu pre spoločnosti neboli v žiadnom prípade zanedbateľné. Pohybovali sa od 10 000 € do miliónov eur a viac, v závislosti od veľkosti a podnikateľského sektora príslušnej spoločnosti (viac ako priemerné náklady na europrojekty dosahovali finančné inštitúcie, obchodníci, hotely, prepravcovia a telekomunikačný sektor.)
Skorý štart s duálnym oceňovaním pri niektorých spoločnostiach v rámci marketingových kampaní ešte pred oficiálnym rozhodnutím Rady EÚ o pevnom kurze mal jednoznačne pozitívny vplyv. Osobitne obchodníci a hotelieri si svoju prácu odviedli dobre a štartom duálneho oceňovania mali polovicu práce vrátane IT zmien za sebou.
Veľká väčšina slovinskej komerčnej sféry bola dobre pripravená 4 -- 5 mesiacov, stredné a malé podniky 1 -- 2 mesiace vopred.


ZÁVERY A ODPORÚČANIA
§ Začnite čím skôr, vytvoríte si tak nezanedbateľnú konkurenčnú výhodu. Niektoré spoločnosti už za euro predávajú. Predstavenie zaujímavých europroduktov ešte pred konverziou je kľúčom na úspech.
§ Prípravu na euro je vhodné riadiť formou projektu. Určite rozsah a ciele europrojektu, priraďte projektu najvyššiu prioritu a dostatok zdrojov, určite zodpovedné osoby vrátane manažmentu, identifikujte kritické faktory úspechu a väzby na iné projekty, vypracujte jasný časový plán, definujte míľniky, zainteresujte do projektu čo najväčší počet zamestnancov, nielen z odboru IT, a komunikujte od začiatku so všetkými zamestnancami.
§ Pravidelne kontrolujte napredovanie projektu a rezervujte si dostatok času na testovanie "ako ste pripravený na euro".
§ V prípade odkladu prijatia eura na Slovensku zvážte už vynaložené náklady na projekt a štádium, v ktorom sa nachádzate. Niekedy je vzhľadom na rozpracovanosť projektu a motiváciu tímu lepšie projekt dokončiť, ako začínať napríklad o dva roky znova.
§ A na záver ešte jedno odporúčanie: Naplno si užite Silvester 2007, pretože Silvester 2008 pravdepodobne strávite v práci...

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 01:45